Pernah imbau kembali kenangan sewaktu kita semua kecik-kecik dulu? Terusik di hati nak up entry ini sebab pagi tadi bekas rakan satu pejabat Encik Faizol Noh ada komen gambar kad raya yang dikirim oleh blogger Inani Hazwani melalui instagram. Terima kasih adik nanie, cantik kad dikirim ini. Kata faizol, boleh tak julia buat entri berkisarkan tajuk diatas, sebab makin lama generasi baru kita terutama anak-anak zaman kini pasti kurang rasa debaran hari raya dengan menggunakan kad hari raya yang semakin canggih.

Zaman Kad Raya, Zaman E-card dan Zaman WhatsApp
Waktu 90an, waktu nak dekat raya nilah berduyun-duyun kawan-kawan dan orang ramai beli kad dan utus kad raya, boleh dikatakan macam pisang goreng panaslah siapa jual kad raya time tu, ada yang kad bunyi hari raya haaa kalau beli yang bunyi2 tu kira canggih sangat dah sebab seronok buka baca kad raya yang berbunyi.

Teringat masa zaman sekolah, kad raya di jual di kawasan waktu rehat sekolah, bersepah2 kad raya di jual ada gambar kartun, ada gambar lemang dan ketupat, paling best kad raya berunsurkan lawak jenaka itu yang cepat larissssssss di pasaran.

Tapi kini, masuk zaman pertengahan mula datang fesyen jimat. Tau sebab apa dikatakan jimat? Sebab zaman E-card guna atas talian dah mula pelan-pelan di reka. Guna email je hantar e-card, click je video haaa ada putaran mcm2 video, tapiiiiiiii ia tak kekal, cepat di lupai sebab atas talian.

Kini, zaman sekarang ini, tahun 2015 adalah zaman WhatsApp, semua kirim video dan gambar raya melalui whatsaapp, malah ucapan berantai pun boleh dikatakan tak beri sebarang sengatan berbanding kad raya yang diberi sendiri atau di pos kepada kita.

Semakin canggih, semakin hilang rasa kenikmatan
Julia dapat rasakan, termasuk julia sendiri semakin berubah, semua nak harapkan media sosial dan perantara seperti whatsapps untuk kirim ucapan hari raya....dek kerana alasan tiada masa itulah buat kita semakin lama rasa kurang rasa cintanya semarak hari raya....dulu zaman remaja time bujang2 rajin julia naik bas ke KL nak cari kad raya kisahnya...siap buat list nama kawan2 dan beli setem cukup2 bajet je time tu.........how time flies...

Bila terima kad raya dari seorang blogger, ini yang imbau kenangan kembali betapa hangatnya perayaan di rai dengan kad yang dikirim.............tahun depan julia nak create kad raya sendiri...nak pos atau kirim by hand...terasa ia lebih dekat di hati, ikhlas dan lebih menambah salam ukuwah.

Jom cari kad raya!
Julia ingat nak terjah Mydin, cari kad raya bagi kt jiran, kawan2 terdekat, nak semarakkan nostalgia zaman kanak2 dengan ilusi pantun comel2 heeeeeeee....

Indahnya Hari Raya dapat gantung kad Hari Raya dengan ucapan tulus ikhlas!



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
IKLAN
Ephyra Skin Bar
RM39 sahaja
Julia Johari - Pengedar Sah Ephyra
WhatsApps: 013-6327 333
Baca Review SINI

11 Comments

  1. zaman IT skarang smua pakai e-kad raya...jrg dh org nk pos kad raya..

    ReplyDelete
  2. Haahlah...nak tunggu kat raya from Jue lah. HEHEHE...
    jangan lupa put my nama dalam list tau"tetiba nak jugak" HIHIHI

    ReplyDelete
  3. saya pun nak cari kad raya ni..kad raya ni kalau sampai lepas raya pun tak pe..orang simpan..tapi kalau ecard lepas raya orang buang terus sebab inbox dah penuh..hhahaah

    ReplyDelete
  4. Zaman sekarang dah berubah. :D

    ReplyDelete
  5. Saya dah 2 tahun tak dapat kad raya fizikal kak julia. :D

    Anyway, jemput join giveaway http://www.fadzirazak.com/2015/07/giveaway-blog-fadzi-razak-launch-2015.html. 12 pemenang dicari!

    ReplyDelete
  6. lama dah xdpat kad raya.. last bg kad raya kat boifren (skrg jadi suami dah)..hehehe.. pos kad raya setinggi pinggang..terkejut dia dapat..hahhaha..pastu takde dahh

    ReplyDelete
  7. ha ah dulu2 best bila nak raya ada yang kirim kita kad raya pastu kita balas pulak kad raya...
    Tahun ni bunda baru dapat 1 kad raya dari rakan blogger jugak.....yeyyh.. jadilah...ada jugak dapat dari tak dapat langsung kan..

    ReplyDelete
  8. suka lagi cara dulu2 dengan mengepos kad raya.. sangat nostalgia :)

    ReplyDelete
  9. tahun ni tahun pertama aida pos kad raya utk semua frens blogger.
    mau bagi julia jugak la.
    kalau sudi nak terima, nanti komen letak address kat blog aida ekk.
    aida x publish.
    esok adalah hari aida nak pos mana2 kad raya.
    masih ada frens lom kasik alamat :)

    ReplyDelete
  10. dah lalui semua hehe.. kad raya paling best. Siap tunggu kawan balas.
    pecah cawan pecah gelas
    sudah baca harap balas hehehhe

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)