Julia Johari
Booking.com

Rambut Gugur Teruk! Nutri M Anti Hair Loss Regimen.

Berkelip-kelip mata tengok set Nutri M ni haha

Bila sikat rambut tak kiralah lepas mandi ke...balik keje ke, mesti rambut segenggam kat sikat tu bila kumpul, tak pernah tak banyak hari-hari gugur :( ...huhhh pening kepala lagi satu lantai rumah, atas bantal, atas katil, atas sofa rambut juju aje...rimas asyik kena mop...mujur plak tak botak rambut tebal...tapi tetap risau banyak kali tukar shampoo gitu gak.

Kelemumur tebal - aku perasan bukan setakat rambut je gugur, pakej kelemumur tebal pun datang sekali perghhhhhh putih je kat tengah-tengah kulit rambut, gatal tu tak sangat tapi dia berkuping halus, kalau garu memang kemain ligat dia keluarkan putih-putih tu geram!

Suami bebel, anak bebel...
Mana tak kena dengar bebelan, asal diorang bangun tidur je rambut juju yang gugur ni boleh pulak melekat dekat muka diorang hahahahha korang bayangkan lah betapa azab ye rasa rambut gugur macam tak ada perasaan, sesuka hati berterbangan menyinggah muka orang lain aduyaiii ni dengan keluarga sendiri tak apa lah...kalau anak dara? Mak dara? Lelaki macho yang rambut tak berapa nak kuat sangat tetiba nak hampir botak...tak ke rasa malu?

Merintih dan malas nak cari penyelesaian.
Ya, aku pakai jer shampoo biasa aku pakai tu, setiap kali basuh rambut, setiap kali tu lah aku tarik buih-buih shampoo tu rambut pun ikut sama sekali putus...kalau nak cerita betapa azabnya jaga rambut jenis kering, jenis kerinting besar-besar, jenis mudah rapuh dan jenis kena setiap kali basuh rambut kena sapu perapi....gila kan keje aku citer pasal rambut je...mujur bertudung, kalau free hair mau rambut aku jadi afro ko hahahaha.

Apa aku maintain dulu?
Penat la, asyik kena buat rebonding, susah nak jaga rambut mudah putus, setiap tahun aku pulun simpan duit nak buat rebonding setahun sekali u olss...sebabnya masalah diatas, aku dah tak tahan nak maintain rambut kering, tu tak cerita rambut berkelemumur, aduiiiiiiiii penat tukar shampoo!

Hmmm, aku penat dah, pastu kak ita - cadangkan julia cuba NUTRI M, apa NUTRI M? Nutri Metics ke? hahahhahaha bukanlah ni NUTRI M, sebut betul-betul NUTRI M.

Apa Kelebihan Nutri M?
NUTRI M ANTI HAIRLOSS REGIMEN syampoo & hair tonic - syampu rawatan untuk pulihkan masalah rambut gugur sesuai bagi lelaki dan perempuan. 

NUTRI M menggunakan PATI BUNGA SAFFRON sebagai salah satu kandungan bahan dalam NUTRI M ANTI HAIRLOSS REGIMEN kerana kandungan vitamin pada pati bunga saffron mampu menyejukkan kulit kepala, membaiki folikel rambut rosak penyebab rambut gugur serta ke semua pati herba didlaam Nutri M menyerap hingga ke akar rambut sewaktu rambut dicuci. 

Ia sekaligus melancarkan peredaran darah dimana ia mampu merangsang dan menggalakkan pertumbuhan rambut baru.


Ini menjadikan NUTRI M ANTI HAIRLOSS REGIMEN sebagai sumber "vitamin" terbaik pd kulit kepala dan akar rambut.

Bukan badan saja perlukan vitamin...rambut juga perlukan vitamin bagi memastikan rambut kekal sihat, tidak botak dan tidak beruban sebelum waktunya.



Kandungan Herba Ajaib Nutri M:
  1. Akar Halia - Meningkatkan peredaran darah bagi kulit kepala dan menggalakkan pertumbuhan rambut baru.
  2. Akar Ginseng - Kaya dengan pelbagai vitamin dan mineral terutamanya B1 dan B2 untuk sihatkan kulit kepala dan membantu pertumbuhan rambut baru
  3. Bunga Za’faran - Kandungan antioksidannya yang tinggi membantu kurangkan kesan sampingan hasil proses oksidasi pada tisu kepala dan badan.
  4. Chinese Knotweed - Mengandungi antioksidan dan anti penuaan untuk kembalikan kekuatan dan keremajaan rambut.
  5. Touki Ekisu - Herba yang kaya dengan vitamin B12  dan anti fungal untuk memperbaiki kondisi kulit kepala


Pengesahan Nutri M
  1. Halal 
  2. Disahkan selamat oleh KKM / NOT 150905157K
  3. Diyakin ribuan pengguna sejak tahun 2010.
  4. Seawal 2 cucian - nampak perubahan! 
  5. Tiada chemical & hanya menggunakan 100% 12 herba tradisional & semulajadi.


Pengalaman Julia sendiri selama 3 minggu menggunakan NUTRI M ANTI HAIRLOSS REGIMEN 

Balik rumah aku belek je kotak Nutri M ni, hmmm aku nak mandi nak shampoo rambut terus buka penutup shampoo ni, wahh semerbak bau haruman herba, warna hijau lumut gitu, pekat. 

Shampoo Nutri M
Campur air sikit kat tapak tangan agak-agak berbuih terus shampoo dan urut lembut kat akar rambut...bau herba dia tak berapa kuat sangat, tapi bau dia buat aku tenang, sebab rasa macam dok kat spa pulak bau ni. 

Tonik Nutri M
Lepas cuci rambut, aku sapu tonik Nutri M, tujuannya utamanya untuk KUATKAN AKAR RAMBUT dan bagi RAMBUT BARU TUMBUH.

Kesan 1 Minggu
Aku urut dalam 5 minit gak la kat kepala, lepas tu bilas dengan air biasa, lap rambut sampai kering terus guna tonik rambut Nutri M. Seminggu aku guna macam tak nampak lagi hasil, rambut gugur tu tetap gugur sama je...adehhhhh, mula la aku rasa nak give up.\

Kesan 2 Minggu
Pastu aku bagi peluang lagi minggu kedua, tak apa aku sabar, sebab aku rasa tetiba rambut aku dah hilang gatal, dulu aku kalau berpeluh sangat mula ar rambut rasa gatal, kelemumur tu berkuping-kuping. Tapi aku perasan walaupun rambut gugur, kelemumur tu hilang...serius hilang!

Penghujung minggu kedua aku baru perasan, setiap kali sikat rambut dah mula rambut kurang melekat dekat sikat, dulu sebelum guna Nutri M, segenggam tapak tangan rambut gugur, fuhhh mujur tak botak.


Kesan Minggu Ketiga
Bukan nak puji melambung Nutri M, aku sendiri dapat rasakan rambut aku yang bersawang lebat kering ni dah mulai ringan dan rasa tak gatal dah, penah nak test garu-garu kepala letak cermin depan nak tangkap kelemumur, ehhhhh tak ada pun yang jatuh...wahhh...

Anak rambut dah mula nampak kuat, sikat rambut pun tak mudah putus macam dulu, dulu baru sikat sikit dah berjujuran rambut putus, perghhhhhhhh...sekarang bukan langsung tak gugur, ada gugur tapi dah berkurangan berbanding dulu. TQ Nutri M, kena rajin guna lah pas ni...tak leh skip.

Lagi best, julia suka kaji testimonial pelanggan sebelum ni yang menggunakan produk Nutri M, lagi teruk masalah diorang rupanya wah!




Harga Set Nutri M
Asal RM59
Promosi RM49 sahaja

Kagum baca testimonial diorang kan, so far alhamdulilah Nutri M banyak bantu julia, walaupun lambat sikit hasilnya tapi julia kagum ia 100% herba, buka chemical produk, setiap orang lain-lain hasilnya kan, yang penting produk natural tak pernah tak best! Murah pun murah yes...terima kasih sangat dekat kak ita dan kak miza perkenalkan dekat julia set Nutri M ni, triple happy!

Nak Order? 
Facebook: Nutri M
Instagram: nutri_m
WhatsApp: 019-6657254

Sayangnya... Kebun Abah Ditinggalkan Tetap Keluar Hasil.

Hampir 16 tahun lamanya juju tinggalkan kebun abah ni semata sambung pengajian dan kejar kerjaya...keringat peluh 16 tahun lepas masih segar dalam ingatan...mesin rumput, menebas, meracun lalang, pikul air baldi siram hampir satu ekar setengah dari bermacam jenis anak pokok buah kami belai kami manjakan dengan mencangkul rumput agar ia bersih...antaranya pokok durian, dokong, rambutan, cempedak dan aneka sayuran dibatas...


Kini juju kembali...menangis tepi pokok-pokok yang ku sayang dan tinggalkan dulu...tak sangka 20 pokok dokong ni tetap semua mengeluarkan hasil tanpa baja, kecuali pokok durian hampir ke semuanya protes depan juju aku sedih.... tanpa sembang2 selamat pagi mcm dulu, tanpa sesiapa hiraukan melainkan peneman belukar...ni lah hasil dari Allah...20 pokok hasil yang sama sampai ke hujung dahan manis pulak tu tanpa baja...adik beradik kini menongkah kembali mahu jaga kebun ni kembali kenangan kami disini...julia insaf puas puas!



Gerak!
Jam 7 pagi, macam biasa Qaiser ilman tak ada masalah nak gerak bangun pagi waktu weekend, sabtu lepas kami gerak sekali dengan family guna kenderaan 4x4. Kenderaan biasa memang tak galak naik sebab cerun curam dan jalan tak berapa cantik sebab berlekuk dan berlongkang tanah.


Abah dan mama jauh ke depan, aku kematu melihat tanah 1 ekar setengah yang dulunya bersih, dijaga dengan baik kini naik belukar, mujur belukar yang tak terlalu teruk, senang di tebas rupanya...lihat suami pun khusyuk melihat setiap pokok buah-buahan yang ada disini.

Parang mana parang...


Bukan nak parang orang, tapi nak parangkan belukar, tak berapa tajam parang ni, kena asah lagi la hmmm...



Suami dah panggil tu, jom kait buah dokong, musim buah dokong tau penuh 20 pokok huh

100 pokok durian vs 20 pokok buah dokong
siapa yang win tanpa baja dan belaian kasih sayang selama 16 tahun?
Sudah tentu pokok dokong...abah cakap pokok dokong ni sangat tahan lasak, DEGIL, dia mampu lawan dengan pokok durian sekitarnya, kuat makan baja dan pandai cari makanan sendiri...hebat betul kau dokong...terkesima melihat buah dokong yang buah masak ranum dari hujung dahan ke hujung dahan...perghhhhhhhhhhh...macam dok dalam syurga!

Pokok durian ni dia nak orang, dia nak baja, dia nak cukup kasih sayang, sebab dia durian kahwin, seingat aku masa sekolah rendah bercucuk tanam kat sini dengan satu family jenis durian yang aku ingat D24, durian tepi parit, durian muntong, durian tidur, durian musang king (yang jadi mahal tu baru-baru tahun ni lah, sebenarnya dah lama aku rasa buah musang king masa kecik2 tapi pokok durian memula berbuah tak sedap sebab poko baru belajar berbuah masa tu), durian udang merah, durian daun hijau, durian kampung, durian kucing tidur dan bermacam lagi jenis spesis pokok durian...sayangnyaaaaaaa aku tinggal cam tu je...abah sekali sekala bagi tau kawan dia suruh ambilkan buah aje...

Buah durian tak ada...lihatlah bagaimana dia protes...semua macam ni la. Antara segan tak segan je naiknya. Tapi tinggi tau pokok durian kami tanam kat sini...x sangka! Dulu rendah je.

Diantara pokok durian 100 batang ni, di tengah-tengah teres tanah ada pokok dokong...lihat perbandingannya, pokok dokong ni subur dan semacam ia dibajakan pulak...pokok durian memang tinggi tapi sayang dahan besar reput...daun dah tak ada...dia menangis kot kan hmmm

Juju panjat pokok dokong yang paling rendah hahahhaha...bersih je pokok ni, banyak plak tu buah, kait jangan tak kait.
Adik ipar dan adik bongsu lah banyak kait buah dokong, aku kait guna batang buloh je, yang mana sampai aku tolak tolak guna galah tu sampai reput di bahagian tengah...tersadai je...hmmm adik aku perempuan panjat pokok dokong tau, lama gak dia kat atas tu, dokong paling bagus kait guna tangan dan kena jolok guna besen baru tak hancur dan pecah buah dia...

Kami kat bawah pokok dokong keje kutip buah yang bertebaran atas tanah, susah nak cari bila daun kering banyak huhhh geram! 


Budak kecik ni, baru 3 tahun 11 bulan, Qaiser ilman pertama kali masuk kebun dan masuk hutan yang penuh dengan nyamuk hutan...huhhhh mujur dia tak nangis, tapi dia jadi tersangat garang bila kutip buah dokong...serius garang wehhh...aku tengok je dia buat keje kutip buah tu, nyamuk keliling...ye aku tahu mesti korang tanya aku tak bawa ke alat penghalau nyamuk?

Aku lupa segalanya hmmm...lepas ni kena bawa ubat nyamuk lingkar tu...sian ke dia...tapi nyamuk hutan ni aku tak risau sangat sebab tak merbahaya macam nyamuk bandar tu...


Kepenatan, keletihan, bertebaran peluh, lama dah tak keluarkan isi peluh ni...huhhh rehat jap

Tengok! 
Umi suruh kutip buah dokong dia boleh plak isi minyak seround hahahahha, letih agaknya, budak 3 tahun lebih buat keje kebun, okey you win Qaiser ilman, juju start mula berkebun baru umur sekolah rendah tau, tapi Qi dah berkebun sejak umur 3 tahun...so Qi besar nanti lagi banyak kenangan berada di kebun atoknya nanti...untung Qi.

Sampel 1 pokok buah dokong mewakili 20 pokok dokong yang ada di kebun abah, beginilah hasilnya, terletak dikawasan Gombak, kawasan spesifik mana tu tak payah aku cakap lah kan. Fuhhh pening aku nak mengait, semua dahan berbuah.

Hasilnya!
16 tahun begini Allah nak bagi, tak insaf lagi tak tau lah julia, ni baru hasil 1 pokok, kalau 20 pokok tuai cam ni? Alamatnya kena jual kat pasar malam lah juju tapi konsep Abah ni lain...dia kata baik sedekah dari jual...lagi banyak pahala...cantik niat Abah tu...aku kalau bagi buah ni kat sapa-sapa sikit tak kiralah rambutan ke, betik ke, aku selalu sebut nama abah julia yang bagi...at least ada pahala sedekah yang aku dapat salurkan untuknya kan.

Kebun abah ni dekat dengan air terjun sebelah je tau, air terjun yang korang lihat sekarang bukan macam ni tau, dulu luas sangat dan sangat cantik penuh batu batuan original dan tersangat licin, aku rasa sangat kesal, pihak pemaju sebelah kebun abah ni sejak 16 tahun lepas hanya tau clearkan tanah je sampai alur terjun pun diorang ubah!!!

Sejarah....
Aku kesal sangat dengan perbuatan diorang...sampai bila nak jadi macam ni...aku tanya Abah, abah cakap ni lah segelintir manusia yang kaut keuntungan, pentingkan diri...tak jaga hak alam sekitar...sayangnyaaaaaaaaaaa...dulu kat sinilah masa kecik-kecik lepas buat kerja kebun abah bagi upah mandi air terjun...

Ingat senang ke nak dapat upah mandi air terjun dulu?
Kena kerja keras, dan ikut arahan abah, gali lubang tanam pokok, meracun lalang, mesin rumput dan bermacam lagi...banyak weh cerita aku nak story kat korang.

Time musim kemarau zaman dulu sangat teruk, boleh dikatakan hampir kebanyakkan anak pokok durian layu, mati dan terkena fungus di daun dan batang pokok...serius cabaran besar kami satu family hampir setiap hari lepas sekolah berulang alik ke kebun nak merawat masalah ni...tak mungkin aku boleh lupa.

Kami pump air terjun guna generator tau sambung dengan paip plastik, bukan senang, kena sabar, kebun pulak curam bercerun, aku dan adik beradik lain kena pakai kasut but tinggi pi pasar tu tau semata tak nak cedera dari kena tunggul kayu, pacat tak yah cakap lah, tu biasa bukan luar biasa pacat sedut darah walaupun pakai but kasut tinggi hahahahhaa...how time flies.

Makan?
Kami masak guna kayu api tau, sedap sangat masak nasi guna kayu getah yang reput tu tau, lain macam rasa, masak maggi sedap, masak sardin sedap, tapi selalu masak nasi je, lauk mama dah masak sesiap malam sebelum nak pi kebun, makan?
Kadang-kadang atas pondok kebun, kekadang kat tepi air terjun, sedap weh makan lepas buat keje kebun nikmat...eh lagi satu ikan masin bakar tepi unggun api tu aku tak leh lupa...berebut nak makan hahaha

Kadang-kadang menyiram ke semua 100 pokok durian dari petang hingga ke malam jam 10 malam, aku ingat lagi, jam 10 malam masih di kebun bertemankan lampu suluh semata-mata nak siram anak pokok durian...lepas balik sekolah sesi pagi memang gitu rutin abah kadang kala banyak kali ulang alik ke kebun...

Ya, aku muda kecik masa tu, tipulah kalau aku cakap aku tak stress dalam hati, tak menangis dalam hati, aku tak dapat peluang aktif ko-k masa sekolah rendah dan menengah, kadang-kadang aku tak tau nak bagi alasan apa kat cikgu bila aku ponteng ko-k...abah aku sangat garang, adik-adik ikut perintah, baginya ko-k hanya membuang masa tak ada faedah, wehhhhh sampai sekarang baru aku tau kenapa abah aku cakap macam tu, memang betul pun apa nasihat dia, bukan tak boleh ber ko-k langsung, tapi ala kadar je lah...masuk univerisiti, masuk bidang kerja, sijil ko-k langsung tak diambil port pun...okey abah win!

Inilah sedikit coretan sejarah silam aku, aku dah ringkaskan...kalau nak lagi best mai lah datang kebun abah julia, sama-sama kita menebas, upahnya buah dokong nak tak?
Hehehe, pi ramai-ramai lah syok, leh buat pertandingan siapa group paling banyak kait buah dokong dia menang yeyyyyy, leh mandi air terjun sesama hehe.


KLIK VIDEO
Kenangan sangat.

Minggu depan kami nak upah orang menebas kebun, bagi clear sikit belukar tu, kami nak baja balik kebun durian, biar subur macam dulu...tak berbuah tak apa, julia faham durian sedang mengalami satu perasaan kurang kasih sayang...sekarang jom dekatkan balik perasaan tu...

Tak sabar nak lihat kebun abah semakin cantik, kata suami, mana tahu jadi rezeki kebun abah ni dijadikan satu kebun angkat dan kebun contoh Tourism Malaysia untuk pelancong datang visit melihat secara dekat pokok buahan tempatan...mana tahukan sebab ia sangat dekat dengan bandar KL tau...apa lagi jom rajin ke kebun dan bajai dengan kasih sayang...amin.

10 sifat orang mazmumah yang dicela.

Kuliah ceramah agama 'Kesempurnaan Ibadah' 19/8/16.
Assalamualikum, hari ni julia berkesempatan menghadiri satu segmen ceramah di pejabat, sambil dengar ceramah sambil menaip info dan butiran di wassup hp dan share kepada suami dan kawan-kawan pejabat. Kini rezeki untuk kalian pula boleh dapatkan tips untuk menghindari dan cuba menjauhi sifat-sifat mazmumah yang dicela oleh Allah.

Terkadang kita terbuat tanpa kita sedari termasuklah diri julia tau, marilah kita ambil keberkatan hari Jumaat hari ini untuk mendalami sedikit pengisian ilmu yang julia catit dibawah.

10 sifat orang mazmumah yang dicela 

  1. Gemar banyak makan banyak minum...boleh makan banyak jangan makan banyak banyak...afdal lebih banyak berlapar...lebih bertafakur (berpuasa hari putih tengah tengah bulan Islam selain mengamalkan hari isnin dan khamis)
  2. Terlampau banyak tidur...(buat tahajud mulai 12 tengahmalam sehingga 3 pagi beri ruang kelapangan ketenangan, apa kita minta semua Allah makbulkan)
  3. Banyak berkata kata yang sia sia. (Cth mengumpat, sikit sikit nak bergaduh, memfitnah, mencela org dan mengaib orang) caranya diam.
  4. Marah. Berpunca dari orang kurang kesabaran. Tak boleh ditegur, ada ciri sombong. (Bagi salam & Senyum itu sedekah)
  5. Hasad dengki, iri hati dan kurang senang yang dikecapi oleh orang lain. (Terhapus nikmat Allah syukur itu) hasad itu boleh memusnahkan kebaikan yang kita telah buat. (Keluarkan hasad dengki itu supaya hidup redha Allah)
  6. Bakhil. Kedekut. Tamak haloba dibenci oleh Allah. (Banyakkan bersedekah)
  7. Takbur. Org yang suka menunjuk nunjuk apa yang dia ada. (Cth kelebihan ilmu tapi x berkongsi ilmu pada org lain)
  8. Bercakap manja manja.
  9. Sifat ujub. Sifat berkait rapat riak & takbur. (Rasa sederhanalah dalam semua perkara)
  10. Kasih akan dunia. (Rasa byk lagi masa didunia) 

Amal dan Buat 3 perkara setiap hari:

  1. Jangan lupa minta syurga (allahumanasalukka..) 
  2. Solat dhuha - sedekah untuk memantapkan ibadah dan digandakan apa sahaja...solat magnet rezeki.
  3. Ibadah muamalah - pakaian beribadah menutup aurat - perhiasan tak berlebih lebihan tabaruj


  • Wanita/ Isteri - Secantik cantik perempuan di dunia perempuan solehah.
  • Lelaki/Suami -menjaga amanah isteri & anak anaknya.

  • Susah doa pada Allah...
  • Senang puji pada Allah...
  • Dengan rahmat Allah...orang yg dicampak neraka tadi akan dimasukkan semula dalam syurga dgn rahmat Allah.


Terima kasih Ustazah Latifah.
Pengisian ilmu agama yang sangat berguna. 
Julia sebarkan.

Vintage Kamera Minolta 7s Koleksi Antik


Kamera ni ayah mertua julia punya, masa ni kami beraya rumah dia kan, dia saje keluarkan dan kongsikan dengan menantu dia...ala si julia tu lah yang suka bergambar tu hahaha. Sekali julia belek kamera ni...wahhhh ni kamera antik ni...x pernah dengar jenama MINOLTA...serius ni first time tengok memang perghh zaman tu pun dah hebat eh teknologi kamera. 

Serius berat sungguh masa pegang...pakai kodak, memang besar dan mesti zaman tu kalau ada kamera ni kira hebat dah...macam mana diorang bawa ke hulu ke hilir, serius berat walaupun gantung dibahu.

Sembang dengan ayah mertua, katanya dia beli masa dia muda2 dulu dalam 70an rasa...dengar dia sembang cerita zaman silam, julia gelebek je kamera antik ni puas-puas.

Spesifikasi kamera minolta 7s ni julia search di Google, ternyata peminat kamera antik macam ni geng mat salleh lah kumpul sejarah...

  • Produced 1966 Minolta Camera Co., Japan
  • Film type 135 (35mm)
  • Picture size 24mm x 36mm
  • Weight 25.6oz (725.8g)
  • Lens Rokkor 45mm 1:1.8-22 (6 elements in 5 groups)
  • Filter size 55mm screw-in, 57mm slip-on
  • Focal range 3′ to infinity
  • Shutter Seiko-LA
  • Shutter speeds B, 1/4-1/500 manual or automatic
  • Viewfinder rangefinder w/ coupled parallax correction
  • Exposure meter lens mounted CdS CLC with viewfinder needle (EV)
  • EV range 5.7 to 17 @ ASA 100
  • ASA 25-800
  • Battery originally PX625 1.35v mercury
  • Hotshoe, PC sync (syncs at all speeds on X setting)
  • SLS film loading system (electronic alignment)
  • Self-timer
  • Slow-action wind lever 
(Sumber: mattsclassiccameras)


Contoh hasil gambar antik yang julia perolehi dari pelbagai web di Google...mohon share ye.


Cantik hasil gambar kamera antik ni ye...sampel gambar ni kagum julia tengok, titik fokus tu hebat...wahhh


Sekarang kamera ni di simpan sahaja, tak guna dah. Boleh masuk muzium ni hehe. 
Bila la kamera julia nak keluar ni, asyik hibernate je duit tabungan dalam bank tu...tangan dah gatal nak tekan shutter, huh kepuasan amik gambar tu hanya kita yang tahu setakat mana minat tu kan...tunggu nanti kamera impian tu pasti jadi milik julia.

Tips Anak BEBAS DIAPERS!


Soalan pertama muncul dari kebanyakkan orang, eh abam Qi dah free diapers ke belum? Hmmm dari tahun lepas soalan tu always la ramai orang dok tanya, almaklumlah badan abam Qi kan sedikit berisi dan nampak macam big boy sangat, tapi jangan lupa dia baru 2 tahun lebih masa tu, takkan nak push dia betul-betul free diapers...bagi julia lah kan...sweet kot bebudak umur 2 tahun lebih masih guna pampers...macam diorang masih baby jalan tergedek-gedek bawa muatan lebih hahaha sweet!

Sejarah bagaimana penat lelah juju & suami bersabar nak Potty Training (PT)
KLIK LINK

Nak announce!
Abang Qaiser ilman dah FREE DIAPERS SIANG & MALAM! Totally Merdeka dari sebarang pampers sejak awal bulan Ogos 2016, kira bulan kelahiran Qi yang ke-4 terus merdeka. Kalau congak by month & day baru 3 tahun 11 bulan dah merdeka diapers. Alhamdulilah. Bagi julia ini satu pencapaian besar buat Qi sendiri termasuk julia & suami. Tak cepat dan tak lambat sangat...just nice!

Ya, macam tahun lepas kalau korang baca link diatas, sebelah siangnya Qi tak pakai pampers langsung...hanya pakai seluar dalam comel tu...tu pun terkadang-kadang bocor juga...dia faham...kencing dan buang hajat besar di bilik air, tapi tak faham apa itu feeling tahan dulu hasil untuk beberapa saat dan beritahu sebelum terkucil dalam seluar...okeyyyyyyy ini memang kena kesabaran tinggi hehehe...

Pernah gak lah terlepas 2 ke 3 kali melepas kencing dalam kereta kot...standby dah tuala keliling atas seat kot2 terkucil ke terhajat besar ke...kadang2 budak todler ni dah terbiasa ingat dia pakai pampers dalam seluar tu...tu yang memang kena kuat tanya...sampai lemau abang Qi nak bagi respon dah siannnnn hahaha

Tips FREE DIAPERS sebelah malam? 
Dulu siang tak pakai pampers...malam kena pakai sebab tak yakin dan tak larat nak gerak dia bangun suh kencing semata...serius aku tak bangun pun gerak dia suruh kencing langsung...sampai satu masa awal bulan ni aku terus direct ajar no more pampers malam...memula tu memang terkucil habis la pelapik tilam tu tapi dah cover sesiap...okey takpe first trial kan...

  • hari kedua malam...eh tak kencing la...
  • hari ketiga terkucil plak raba seluar dia hmmm...
  • hari keempat eh tak terkucil yeyyyyyyyyy...
  • hari kelima tak terkucil juga...

sampai ke hari berapa dah ni termasuk pagi tadi langsung tak basah seluar dia...ada hari apa ntah julia tetiba terbangun awal jam 4 pagi gitu...saje gerak dia suruh pi tandas, dia tak mauuuuu okey, dia cakap x rasa nak kencing lagi...okey good boy...so julia nak gerak pi keje masa subuh tu dia bangun terus cakap umi Qaiser nak kencing.

Yeyyyyyyyyyyyyyyyyyy abang Qi dah berjaya 100% FREE DIAPERS! tau tak apa ayat keramat julia selalu cakap dekat telinga Qi sebelum tidur malam...

Qaiser jangan kencing dalam seluar tidur malam. (aku program otak minda dia separa sedar, antara nak tidur dengan nak terlelap tu)
Tu je aku cakap...tak ada ayat lain dah...itu je aku ulang setiap malam dan aku rasa dia dah boleh program otak dia jangan kencing dalam seluar tidur malam yes. Tapi malam sebelum nak tidur tu aku tak bagi dia minum susu banyak sangat, aku suruh dia kencing dulu puas-puas sebelum tidur. Tu je pun...xd lah aku paksa diri aku dan paksa dia angkat dia kencing jugak memalam buta tu...tak ada okey.

Basuh kencing dah pandai...duduk dalam bowl toilet untuk membuang air besar dah pandai...cuma tang nak basuh hajat besar tu tak ajar lagi...sebab dia masih kecil...nanti umur 4 tahun lebih baru nak ajar guna sabun untuk cuci tutt dia tu.

Paling penting JANGAN PAKSA DIA...BIAR DIA RASA DIA ADA MASA UNTUK BUKTIKAN!

Tapi kan...seronok tu memang seronok tapi...
Sebenarnya korang akan rasa sesuatu kehilangan awal tanpa kita sedari...ni pandangan julia ye, sebagai ibu muda yang baru anak satu ni. Pakai pampers ni seolah-olah kita masih ada lagi baby yang sedang membesar pantas di depan kita...

Sekarang baru tahu betapa rasa sebak pulak tengok dia dah rasa sangat dewasa, pelan-pelan sifat baby tu hilang...no pampers again...bila ke shopping mall tengok pampers aku rasa sebak....aku dah tak beli dah barang tu...

Kalau kau dah 3 tahun tiap-tiap bulan mesti beli barang yang sama, brand yang sama, berperang dengan harga macam-macam kedai semata mata nak harga murah...tak ke korang sebagai ibu atau ayah rasa sedikit macam ahhhh...anak aku dah besar.

Ya sepatutnya aku seronok dan bersyukur, at least memang boleh jimatkan duit banyak dari situ dah...tapi aku rasa kehilangan weh...adeh nak nangis pulak dah ni huh.
Bye-bye Drypers...banyak jasa dia selama 3 tahun 11 bulan.

Terima kasih kawan-kawan & sahabat 
Anda selalu bagi semangat untuk julia PT kan abam Qi...Allah makbulkan doa julia, sebelum Qi capai umur 4 tahun dia dah free pampers.

Lepas ni dah tak ada entry PT dah...dah khatam untuk explorace ni...sekarang nak twist ajar Qi guna minum susu dalam cawan...dulu penah buat tapi sekejap je...pastu dia nak balik botol adoilaaa...so bermula ujian ni balik...hujung minggu ni nak bawa dia pi shopping mall nak cari bekas minum susu guna straw yang paling cantik dia nak...so nak remind otak dan minda dia...

"Minum susu dalam botol straw lagi nampak abang hensem...serius hahhahahhaha aku guna keyword abang hensem sebab dia suka ayat tu dan dia suka pujian"

Harap misi ni berjaya sebelum awal tahun depan...nak tadika dah dia :)

Mini Me - New Header Blog



Dari warna turqoise...terus tink! Magic jadi light pink...blog masih dalam proses pembaikan. Ada lagi yang kena bold dan ubah, Hmmm okey tak mini me of Julia Johari punya header blog.

Komen?

Jalan-jalan cari makanan original Terengganu di dELONG coffee & such


Pencuci mulut diatas ni namanya Lala Choco Marsmallow Milk - sekali dia lalu kat anak tekak juju sampai abam Qi perasan dari jauh dia nak jugak...menangis tepi meja weh hahaha. Bukan setakat sedap tapi dekorasi air ni sangat unik, lagi-lagi waktu petang sekarang panas dia Allahuakbar, memang kena la jamu selera sejuk-sejuk cam ni...

Terus order sorang satu...walid, umi dan abam Qi...haaa dah jangan gaduh malu kat meja sebelah dok tengok keletah kami yang sakan berebut hahahaha.

Ni baru dessert...ada juga SUSU BOTOL...eh bukan susu botol bebudak tu lah...susu botol ni dalam tu ada puding dan macam-macam lah...kot korang nak tau rare yer dessert kat sini leh le terjah...ada western gak tau.


meh nak story sikit apa yang julia kempunan nak makan menu Terengganu.
Ni haaa Nasi Carrot, Mee Calong (bebola Ikan tiga jenis ikan) & Air Soda Bukit Besi...perghhhhhhhh lama dah nak makan mee calong mujur kat sini ada tau...sedap bebola tu, ditambah kuah dia pekat dan ada sambal hitam tu lagi le ngancam anak tekak yang tak berapa baik ni.





 Happy sangat dapat mee calong...makan puas-puas dengan suami dan anak.


Harga tak mahal rupanya...Nasi Carrot plus air bawah RM10 je untuk seorang, menu western macam chicken chop size XL tau harga RM15 lebih...yummmm...pe lagi terjah la leh rasa original menu Terengganu kita...bukan setakat yang julia order je ni tau...ada lagi banyak...nanti korang pi sendiri eh...dekat je.


dELONG coffee & such
No 8, Jalan Opera A,
U2/A Seksyen U2,
TTDI Jaya Shah Alam
Selangor.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Booking.com