Jangan Jadi Sempurna | Julia Johari

Jangan Jadi Sempurna

Lamanya tak menulis, baru beberapa hari tak menaip kat sini ramai dah sahabat pm personal...
julia kau okey ke? 
julia mana entry?
julia oh julia senyap je...ada masalah ke?

gitu...nampak tak mereka atau anda yang membaca sekarang ini sangat peka rakan didalam online, jarang berjumpa tapi tahu bila seseorang menyepikan diri buat seketika waktu ada kunjungan kasih sayang bernama sahabat hadir bertanya khabar...

masyaAllah

rasa macam seronok berblogging...yalah mereka tanya...kita berbunga rasa hati

Jangan Jadi Sempurna.
Apa yang julia cuba nak sampaikan hari ini mestilah ke arah positif tau, jangan jadi sempurna maksud yang julia cuba jelaskan melalui pembacaan Tips Menjadi Individu Menarik dari buku bestseller Dato' Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah adalah seorang pakar motivasi yang tidak asing didengari bukan...

Julia quote satu kata-kata motivasi ini, fikirkan dalam-dalam...
"Kita selalu ingin menjadikan diri kita sempurna, supaya orang lain suka pada kita. Namun apa yang berlaku adalah mereka suka pada kita kerana ketidaksempurnaan kita" 
"Apa yang kita nampak sempurna dalam diri kita yang diharapkan sebagai faktor yang bakal menjadikan orang lain tertarik dengan diri kita, tetapi sebaliknya kekurangan diri kita yang menjadi daya penarik bukannya kelebihan kita."
Contohnya, Si A sukakan Si B, tapi B tak suka pada Si A kerana mengetahui ciri baik yang ditonjolkan selama ini macam dibuat-buat, bermacam-macam cara si A buat untuk memikat hati si B. Tetap B tak berganjak hatinya...

Tapi...
Secara tiba-tiba hati B terusik, tatkala melihat A datang dengan pakaian kusut masai dan mengatakan dia hadir bertemu hanya untuk menyerahkan sepasang kain yang baru dibeli selepas balik dari kerja luar daerah. 

Hanya kerana kesungguhan dilihat, hati B mulai sukakan A.

Hanya menjadi diri sendiri, jadi diri kita sebenar.
Ramai tertanya, aku tak pandai macam dia, dia pandailah itu sebab dia boleh pergi jauh sebab ada personaliti menarik, dia sungguh sempurna.

Pasti korang pernah rasa macam ini kan, rasa keyakinan diri jatuh selepas menilik diri tanpa bukti yang nyata.

Macam contoh julia dilema sendiri, selalu fikir yelah aku ini jauh rasanya berbanding orang yang lebih layak, rasa peluang yang diberi aku rasa aku tak dapat beri kesempurnaan berbanding orang lain.

Aku selalu cakap macam tu, memang rasa sifat rendah diri tu adakalanya bagus, tapi aku sendiri yang meletakkan persepsi tidak baik untuk diri sendiri. Wal hal pemikiran orang lain tentang aku sangat sebaliknya...

Insaf...sepatutnya aku bersyukur, Allah jentik hati mereka untuk beri peluang, sepatutnya aku grab...bincang dengan suami perkara ini. 

Kata dan maksudnya lebih kurang sama...
Jangan Jadi Sempurna, jadilah diri sendiri. Mereka pilih kerana julia menjadi diri sendiri, bukan ciri personaliti yang sama seperti orang berpengalaman yang lain...itulah kekurangan yang dilihat sebagai daya penarik tersembunyi.

Berkongsi di media sosial hal ini...ternyata mereka semua lebih positif dari julia...hebat pemikiran sahabat-sahabat julia ni tau...baca setiap satu dan dapatkan semangat itu !





Yes, akhirnya! 
Saya cuba jadi diri sendiri dan cuba, cuba terus mencuba peluang yang diberi.
Terima kasih semua.

Anda memang POSITIF !

4 comments:

  1. Selalu dpt good vibes dr juju. Good luck!

    ReplyDelete
  2. Jangan comparekan diri kita dengan orang lain, jadi diri sendiri lebih baik. Goodluck kak Juju 😍

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)