Tak susah kalau kita... | Julia Johari
Booking.com

Tak susah kalau kita...

Tak susah kalau kita rendah diri
bila kita susah dan ada masalah, kita kongsi baik-baik...
jika ada yang sudi hendak membantu...kita jangan sombong...jangan berada diri tak perlukan langsung dari bantuan sesama manusia...jangan sesekali berada kita tak hendak sekali-kali menyusahkan orang...memang betul cara tak nak menyusahkan orang...tapi kita ini manusia, tak boleh tinggal dalam dunia ini seorang diri...pasti berasa sunyi...kita perlu ada kalanya rasa dihargai bila pertolongan hadir tanpa kita pinta sekali pun...hargailah...jangan memperlekehkan seseorang yang sudi beri bantuan ikhlas...



Jikalau ditolak nanti...apa perasaan dia?
Rasa sedih...rasa hiba...rasa aku macam tak layak ke menolongnya...gitu...ingat langit tak selalunya cerah...ada kala tetiba taufan melanda...rumah roboh...masa tu lah bantuan jiran sangat kita perlukan untuk berteduh...takkan kita nak ego pertahankan diri dan anak beranak berteduh dibawah pokok sementara mencari pelepah untuk tidur malam tu...

Bagus amalkan sikap jaga diri dan tak menyusahkan orang lain...tapi berpadalah...jangan berlebih-lebihan...kelak nanti kita akan ada sifat negatif BANGGA DIRI...BONGKAK...RASA SEMUA ORANG TAK PERLU...

Ya, betul ---> pedulikan kata orang, bukan orang bagi kita makan selama ini...
Ingat, hati-hati bila berkata...terkadang orang yang mendengar rasa terhiris di hati...kita ingat jasa dan budinya sampai bila-bila...masa inilah kita nak cuba membalas untuk berkongsi apa yang kita ada secara ikhlas...

Jangan tolak rezeki masa kita susah...jangan tolak...terima lah dengan hati tenang, tersenyum girang dan ucaplah terima kasih dari hati yang ikhlas...terkadang orang yang memberi bantuan tak mengharapkan apa-apa balasan...cukuplah ikatan jalinan mesra tetap ukuh dan erat lagi berbanding dulu.

Kesian melihat manusia kini, ada masalah serabutkan lagi masalah...hitung dan huraikanlah satu-satu...jangan dilonggokkan masalah dan bila diberi bantuan di tolak mentah-mentah...ingat, rezeki dan ujian itu datang dengan satu pakej...tolak masalah tak menjamin rezeki akan tiba secara tiba-tiba, terkadang masalah perlu di kongsi...agar rezeki dapat di nikmati tanpa kita sedari.

Hidup ini hanya sekali, jadikanlah hidup ini hidup suka berkongsi rezeki, hidup suka melihat rezeki di rasai oleh orang lain juga...bukan menolak...terima lah...terima lah...terima lah seperti menerima syurga di depan mata...kelak yang memberi rasa sangat dihargai tak berbelah bahagi...

Jangan meninggi diri...jangan sesekali...berjanjilah...kita kongsi masalah dan selesai bersama jika ingin di kongsi...ujian tak kenal erti penat...ujian terkadang menguji kita untuk handle emosi...lebih tertekan...lebih mendalam kita kena fikir cara yang terbaik untuk diselesaikan...

Moga Allah bukakan hati kita semua...untuk memberi dan menerima ujian dan rezeki bersama. Hargailah...tak susah...senang....yang susahkan itu diri kita sendiri pilih jalan susah...semoga Allah tetapkan diri kita:

"Orang yang BAHAGIA adalah ORANG yang SUKA MELIHAT orang lain BAHAGIA"

8 comments:

  1. skarang rmi org tk bahagia bila tgk org lain bahagia...moga kita dijauhkn dgn org2 sebegitu

    ReplyDelete
  2. in sha Allah...rezeki wajar dikongsi bersama,,hidup juga dalam masyarakat..jangan angkuh dan bongkak,,satu hari nanti orang sekeliling juga akan membantu kita

    ReplyDelete
  3. moga kita terus dijauhkan dari orang-orang macam nie.

    ReplyDelete
  4. Singgah ptg selasa
    bz sangat2 x dan nak blogwalking :)

    ReplyDelete
  5. Sebolehnya tak mahu menyusahkan orang yang datang mengofferkan bantuan, selagi masih terdaya akan digigihkan jua mencari jalan sendiri. Namun, andai sudah tertulis pertolongan itu adalah salah satu jalan utk keluar dari kesusahan, inshaAllah akan terima juga. Begitulah sebetulnya. ^_^

    InshaAllah Julia, akan selalu mengingati pesananmu ini. Ewah..

    ReplyDelete
  6. best baca entry (ala ala luahan @ motivasi) kak ju kak ju kali ni... ada gambar2... ;)

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Booking.com