Scroll punya lah juju scroll terjumpa page Kevin Zahri, alahaiii rindu dengan tips-tips dia weh, aku share sini bukan nak kurus, tapi seboleh-bolehnya nak share benda yang baik kalau kita boleh cuba ubah walaupun sebesar biji sawi... itu kata aku. Kalau korang nak totally ubah, why not, say YES!... bila baca mudahnya nak bersahur, tak payah dah nak tung ketang periuk masak nasik tu sangat lah...just pilih yang senang zass terus di makan dan sudah semestinya lagi tahan lama kenyang tu...

Stok kurma dah siap ada beli dalam fridge 2 kotak besar, so nak cuba esok pagi rendam kurma dalam susu semalaman dan esok pagi2 breakfast kurma susu...waaaaaaa best yer...kita cuba k, nanti tak ada lah masa bulan puasa nanti perut tanjat ke, buat2 pengsan ke kan hehehe...kita test sampai pukul berapa perut juju leh bertahan esok until what hour... will see!

So julia mohon Mr. Kevin Zahri untuk julia share input berguna disini ye, tak lama lagi kita semua nak puasa kan, so nak bertenaga dan sihat jom kita try nanti sama-sama, less oil, less salt, and less sugar...but put lots of BIG SMILE.

1. Jangan skip sahur.

Sahur penting untuk bekalkan nutrisi, air dan tenaga untuk amalan berpuasa. Lagi-lagi dalam keadaan cuaca yang panas dan lembab di Malaysia.


2. Komplex Karbo.
Pastikan karbohidrat kompleks menjadi pilihan diet anda semasa bersahur. Kenapa? Karbohidrat kompleks bekalkan sumber tenaga yang lebih perlahan dan lebih mengenyangkan.
Contoh sumber: Roti perang, nasi perang atau nasi putih yang ada serat dan rendah GI (glycemic indeks)

3. Target Kalori: dalam 500kcal
Secara purata, target pengambilan kalori untuk hidangan sahur should be dalam lingkungan 500kcal. Pastikan ada sumber protein dan karbohidrat berserat. Contoh hidangan:

  1. Segenggam nasi, lauk ayam, sayur dan air.
  2. Roti perang 2x keping + sapu, tuna ikan dalam sos tomato (awas sos-sos biasa tinggi garam)
  3. 1x mangkuk cereal berserat + susu lemak rendah.

4. Protein yang bersih.
Makanan berprotein seperti ayam, ikan sangat mengenyangkan dan mengambil masa berjam untuk lalui proses penghadaman.

5. Elak Garam.
Garam adalah penyerap atau penyimpan air. Ya betul ia penting untuk kurangkan dehydration semasa bersukan tapi dalam keadaan berpuasa, pengambilan sumber makanan bergaram seperti biskut, kicap, masakan bergoreng etc ia lagi cepatkan dehyration dan akan buat anda cepat berasa haus.

6. Elak Kafein
Kafein dalam minuman seperti teh tarik, teh hijau, Nescafe, kopi, milo dan lain-lain adalah diuretik – kualiti yang memaksa badan buang air. Ini lagi mempercepatkan dehydration semasa berpuasa.

7. Kenali kandungan kafein minuman
Air gas, teh dan coklat pun biasa mengandungi kafein. Kandungan kafein dalam setiap minuman berbeza-beza. Jadi kalau nak minum air coklat (contohnya) tidaklah menjadi masalah yang besar tapi kalau boleh, kurangkan kuantiti pengambilan.

8. Jangan minum banyak sangat!
Lagi banyak anda minum, lagi cepat badan akan membuangnya dan lagi lah cepat anda anda berasa haus. Sebagai panduan: Jumlah: 2-3 gelas sederhana dah cukup. Suhu: Paling baik yang suam. Kalau yang ais pun boleh tapi pagi-pagi buta, badan agak terkejut dengan air ais. Jenis? Kalau nak air manis pun, jangan lebihkan dari air kosong. Contoh: 1 gelas manis, 2 gelas air kosong.

Komentator Best: 
Nak lagi power, rendam kurma dalam susu ke air suam sebelum tidur. Sahur nanti minum tahan ooo sampai berbuka. Khasiat pun ye. Ohh makan pisang kalau ada. Potasium dalam pisang buat badan bertenaga. Tak ada kurma, milo dengan oat pun okey... 

Time berbuka nanti, jgn terus bedal yang berat. Slow and steady walaupun korang lapar giler. Minum air dulu, makan kurma, buah apa yang ada atas meja. Makan kuih. Selang berapa minit baru makan berat. Nasi lauk pauk yang ada. Ni untuk elak perut korang tetibea buncit masa bulan puase dan elak jadi malas nak g terawikh.. Good luck korg!!!

12 Comments

  1. mcm ni bersemangat nak bgun sahur..
    hahah

    ReplyDelete
  2. tq for sharing julia. tak sabarnya nk puasa tahun ni kan

    ReplyDelete
  3. Bagus ni, baca dan simpan siap2 dalam kepala :)

    ReplyDelete
  4. good sharing dik ! makna nyer pisang kene sentiasa adeeee ;)

    ReplyDelete
  5. nice share sis! Nak puasa ni.. sgt bermanfaat. aina biasa akan mkn kurma masa sahur..
    insyaallah tahan n kurang rasa lapar. =)

    ReplyDelete
  6. kene belajr puasa dan susukan anak..hehee

    ReplyDelete
  7. Good info from Kevin. TQ sharing.

    BTW MO suka tengok header Julia Johari, simple dan cantik. MO follow u. Semoga akan ada update best-best.

    ReplyDelete
  8. tips no 8 tu baru dkna tau.. sebelum ni pulun minum air banyak waktu sahur konon nak cover 1 hari puasa kan

    ReplyDelete
  9. sahur slalu minum air and mkn kurma...kdg2 mkn mee ke...nasi tgk keadaan..tp time berbuka slalu rmi yg kenyang air sbb dahaga kn hehe

    ReplyDelete
  10. Terimakasih. Perkongsian bermanafaat.

    ReplyDelete
  11. tq for sharing ju..xpenah tau pun minuman bergas ade kafein..

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)