Hari yang dinanti dan dirancang telah tiba, kami plan nak pi last day hari Ahad 23 Nov 2014 pagi2 lepas solat subuh, breakfast terus pacu balik dari PD ke PICC, ni entry lompat eh, entry kisar di PD Ostrich Farm pun tak up lg hehehe xper lah usulkan entry yg paling banyak gambar dulu, leh delete terus dlm hp berat nanti.

Masa nak sampai ke PICC, kami duk dalam kereta sangat tergamam, seawal jam 9 pagi kami baru nak sampai di PICC lihat berderu-deru kereta laju speed nak pi PICC, kami dalam kereta releks je beb, dok layan aksi mak bapak drive kereta nampak sangat x sabar nk pi karnival upin ipin ni weh, mcm2 no plat kereta tau yang datang, hebat tak hebat penangan karnival upin sampaikan bas-bas sekolah dan bas persiaran bersepah sana sini bawa pelawat. Tapi kami bawa slow je kereta, kami bukan jenis fanatik sangat sampai nak bawa laju2, kalau takde rezeki kami pagi tu ramai sangat kereta dan parking susah, memang kami guna Plan B, kami nak pi terjah IOI Mall Putrajaya hehehhe.

Rezeki abang Qaiser ilman, tengok kereta2 dah mulai banyak nak panjat bukit PICC, tapi berjalan tau, bukan jem keras situ, alhamdulilah. Tapi julia ada rasa kekesalan di hati, suami julia dan julia lihat ramai ibu bapa mahupun orang2 tua yang TAK SABAR, TERLALU TAKSUB, FANATIK, ni sanggup parking di bawah bukit PICC weh, siap bg signal ke kiri nak parking tepi jalan, sanggup keluarkan stroller bawa baby dan anak kecik jalan kaki merentasi bukit PICC yang di kira agak tinggi, Allah!

Dalam kereta kami hanya memerhatikan sahaja, tp kami istigfar, sampai macam tu sekali sifat mak bapak yang terlalu fanatik nak pi karnival tanpa pedulikan keselamatan anak2, sampai kt puncak bukit kereta kami berjaya sampai wpun perlahan dan tak tunggu lama pun, parking pun kami parking tepi jalan dekat pintu masuk exhibition, tak jauh pun berjalan. Syukur, julia nak nasihatkan para ibu bapa sekalian, jika rezeki tidak menyebelahi anda utk dptkan parking, jangan seksa anak anda turut sama redah menaiki bukit yang curam, dimana rasa safety anda terhadap anak, kena redah panas, berpeluh, anak dh besar takpe ni anak masih bawah 5 thn pun kena asak berjalan jauh gitu.... :( terkilan utk mereka tapi bukan saya, sebab saya sudah berdoa, jika bukan rezeki Qi kami guna Plan B, tak rugi pun.

Alhamdulilah setengah jam berasak dan parking pun senang ya Allah, jam 9.30 pagi kami masuk dan lihat di atas escalator orang ramai mulai berpusu2...tak ramai sgt la...tenang sikit nak masuk. Agaknya yg kt luar tu masih memanjat bukit...sian weh...sian kt diorang. Jgn buat gitu lain kali naaaaa.

Pengalaman pertama kami pi karnival upin ipin di PICC tersangatlah meriah wpun ia adalah hari terakhir, syok tengok gelagat mak bapak sangat seronok memilih brg upin dan ipin koleksi terkini utk anak2 mereka, bagi kami, kami nak beli sambil berjimat, yang perlu sahaja Qi betul2 pakai.

Kami bekerjasama, suami julia beratur, julia dan Qi pi pilih barang, so sambil pilih sambil beratur jimat masa, sebab kami sampai awal pun orang dah ramai beratur tau, so utk elak buang masa kami kena buat gitu...alhamdulilah.

Ini video suami julia dah berjaya beli...yeyyy tak mahal pun bawah 100 je...semua koleksi terkini upin termasuk jersey yeyyyy

Qi so sory, bear upin tak tersenarai okey, tak perlu hahahhaha

Jom lihat telatah kami bergambar di setiap booth upin dan ipin hehehe

Sesak dan padat!!!!!!!!
Aku memang tak suka nak menempek sini lama2 apatah lg nak tgk persembahan, sebab parents ni semua aku rasa mesti dorang datang jam 7 pagi dok depan sekali tu...aku tak koser weh hahahha...so aku mampu dengar je dari jauh, nanti balik rumah beli je CD upin leh tgk puas2...sama je kan hehhe

Ini yang terpenting, bergambar di banner terbesar upin yeyyy

Hehehhe Qi sgt suka ultramen dan upin, puas hati dpt gak rezeki Qi nak tgk live...wpun tak dpt tonton persembahan at least dpt bg dia pendedahan kan tentang karnival yg sedang berlangsung.

Masa ni nak balik dah pun, tapi kami tersalah naik escalator hahahha bila nak turun balik masyaAllah ramainya umat manusia, terus kami nak cepat2 belah hahahhah

Qi cium memey ke tu haaaaaaaaaa hahahhahaha
Yeyyy dah selamat keluar, walid Qi suh bergamba kt kereta upin...Qi jgn harap nak pandang kamera..teruja dari tadi lagi tengok dimana2 ada upin hahahhahahha...

Yeyy kami berjaya sampai awal dan balik awal...seronok tau, tengok la Qi tak berenggang dah pakai topi upin baru pastu gelek kt ketiak air soya upin, sedap weh air soya upin tu, tak manis sgt sesuai utk budak2...eh mak budak pun sukaaaa...hehhehe

Tepat jam 1030 pagi kami masuk dalam kereta, tak sangka sejam je kami dlm karnival tu rasa sekejap je rupanya dah sejam hahahha...kalo berejam2 fengsan weh.

Selingan Kedua
************************************
Terus suami nak bawa kami pi Restoren Upin dan Ipin di jalan Genting Klang, saje nak light lunch kt sana pastu nak belek harga dan produk upin yang kami dah beli di karnival...untung weh sbb di kiosk upin harga agak mahai sikit terutama jersey upin, mug upin pun xd jual, buku mewarna pun x up to date...so kami tak sia2 la pi sebab kami dpt barang keluaran terkini. Syukur.
Menu ayam goreng upin yeyyy umi dan Qaiser ilman sorang seketui hehehhehe kami kongsi je dua orang jimat. Siapa kata ayam goreng upin tak sedap? sejuk? tak de rasa? Bagi julia yg suka buat review, memang sedap tau, kalau nak pi makan jgn pi malam ramai orang, better pi pagi atau sebelum jam 11 baru tak sesak.

Marvelos ye air manggo..napa sedap sgt ni...upin ke buat hahahhaha

Suami julia order fish and chips...perghhhhhhhh sedap, ikan tu sgt fresh tau, cara kendalikan memasak tu dgn betul...sedap ya Allah...kami dua orang dok cuit2 kt dishes walid Qi hahahhahahhaa
Qi nak sikit ayam goreng upin...dah ruper cm upin dah Qi ni makan kan hahahhaha

Umi ngan Qi sama je kan...cap ibu dan anak kehkehkeh...kami suka ayam goreng ipin yummm

Qi dok explore restoren upin...hehhehhe layan kan je walid. Budak2 baru nak belajar ni seronok melayan.

Dok dalam kereta Qi terus action cm ni tau...ngada sgt ni, suka la tu dpt mcm2 kan, syukur rezeki anak. Keje siang malam memang kita kena bg balik hak tu pada dia...ganti masa yang kita sepatutnya ada utk dia kan...x rugi pun. Asalkan anak bahagia sekali sekala.

Hasil shopping jimat kami, beli yang penting sahaja. Semua best.

Topi upin ni cantik, puas hatilah beli.

Bagi kami berdua sebagai ibu bapa yang masih mentah, masih byk perlu belajar erti plan yang sewajarnya, lihat dan baca review dari kawan2 yg sudah pergi, fikir dan plan masa yang terbaik agar kita tak kecewa dan menyusahkan diri dan anak2 dek kerana kefanatikan keterlaluan sampai lupa anak tu masih kecil jangan di paksa ikut kehendak anda, sebenarnya anak2 tak tahu apa2 pun pasal karnival ni, so apa yg kita perlu ambil pengajaran disini rancangla masa anda, jika bukan rezeki anda utk dapat apa yg anda hajati jgn bg persepsi negatif kepada kawan2...apa salah yer bg pandangan positif setelah anda dh pergi anda bg idea pada kawan2 supaya pergi awal utk elak kesesakan, tp janganlah kondem hak2 ibu bapa yg dah rancang lama...tak adil kan...korang dh pi negatif...pastu nak negatif kan orang lain...oh no, tu tak bagus...bg julia ko negatif la sorang2...rezeki akan dpt jika kita dpt plan elok2, julia nak ucap terima kasih kt kalian kawan2 dan sahabat2 yg pm julia bg tau suruh pi awal, TQ tau syg korang yg always positif...bye!

26 Comments

1. seronoknya dapat pergi.....best tgk barang2 yang ju belikan utk QI....

ReplyDelete
  2. Rezki memasingla kan ju..
    Ada org smooth je perjalanannya..
    Ada org ada liku2..biasala tuh kan..
    Akk xpegi sbb hubs keje..
    Pastu dgr sesak truk sgt mmg lg baikla xpegi kot..sbb nk bwk rakyat ni ramai nih..hahahha

ReplyDelete
  3. Kakak boleh terkekeh gelihati tengok Qi tunjuk opah tu Ju. Qi hairan agaknya kenapa opah tu diam aje tak macam dlm tv:)

Melihat karnival ni kadang menagih kesabaran kalau tak sabar itu yg menapak jauh Ju.. kena sabar driving akhirnya sampai juga - taklah kena menapak jauh.

4. kul berapa la ju gerak dr rmh ye..huhu i x pi..sbb zafirah mmg x minat sgt upin ipin..i pn x rasa nk pi sana..haha biras i pi hari pertama x ramai org katanya..releks je jln² dlm tu..

betul nasihat ju tu..setuju sangat! yg fanatik tu makpak sbnrnya..bkn anak²..i tgk fb org bersesak² smpi kata kena panjat bukit tu pn i istighfar gak juuu..lahaii sian anak² tuu..hurm

ReplyDelete
  5. aqeel belom tahap kenal upin ipin..kalo mcm qi maybe seronok bawak sbb die kenal..rezeki masing2 kan..maybe yg parking jauh tu dah set kat kepala..atas takde parking.hmm sian anak2

6. kami memang tak gigih pegi ke karnival niiii..hehehe..

7. positif nyer julia....how i wish nk jd positif mcm ni....hehe

ReplyDelete
  8. mak aih , mmg ramai sungguh . suka tgk topi tu . mmg nice jer ...

9. Emi suka baca tulisan ju..sntiasa positif dan bersederhana..keep i up... :)

10. Nasib baik tak pergi. Dah agak, memang akan bersesak-sesak punyalah. Event memang best, tapi bila dah crowded macam ni, memang boleh jadi rasa tak best.

ReplyDelete
  11. Tengok gambar Qi, asyik la di teleknya gambar2 upin ipin tu... Hahhaha... Memang minat sangat eh. Aisya kenal la upin ipin tp dia taj suka tengok kartun2 yg takde interaksi dgn dia... Hahaha... Camtu pun ada...

Harap2 lepas ni buat kat bukit jalil... Senang la n semua pun dapat keseronokkan. Sebab ada certain budak dia paham kalau kita explain, ada certain belum paham apa itu susah n penat...m kesian baca review yg pergi tapi tak dapat hasil tu...

12. bestnyer !

Jemput join segmen CN yer ;)

ReplyDelete
  13. Waa... So crowded...!

Boleh lemas kalau lama2.. *akak la tu.. hehe..

14. Waa..bestnya terutama dengan keluarga.

Salam perkenalan dari Hani.

Jemput sertai:

15. yang mana terkurang tu harap pihak penganjur akan perbaiki selepas ini

16. Betul2..rancang2 betul2 sebelum pergi..kalau tidak buat anak tak selesa kita puak yang hangin tak tentu pasal nanti..

kalau suami saya ni sah2 dia tak kan pergi..dia bukan suka anak2 kat tempat ramai orang ni..dia takut anak dia jatuh la..balik demam la,batuk la..hehehh

17. amboiii seronoknya......

pandai arrange tym..hihi

18. sy lah antara yang panjat bukit tu, tapi bukanlah sebab selfish & fanatik nak tengok.. kalau nak ikutkan, bila dah sampai atas banyak je parking kosong, tapi kitorang taktahu.. kitorang pun tak pilih bukit yang curam gila2.. bukit tu still boleh didaki & ayra berdukung. alhamdulilah semua selamat.. :) feeling2 panjat broga.

19. Kiranya pengalaman julia dan org lain x sama la kan...seronok la si qi

20. fifi teringin nk pergi julia.. tp kami balik kg mase ni.. bile balik kawan cerite.. ramai sesak.. alhamdulillah kami tak pergi.. sbb fifi pon jenis tak suke berasak ramai2..

21. Seronok la qi dpt pi karnival upin ipin.. siap dpt beli brg2 upin ipin lagi.. mmg best lah.. nie emir pn kalau dpt ke sana mesti dia suka.. citer favourite dia jugak tue.. =D

ReplyDelete
  22. ehh..ehhh..iye laa..time ju pegi ni xramai sgt org..nk blk tu br nmpk ramai..time ktorg pegi ramai sgt org..tp xde la spi beratur nk bli tiket ke masuk musical tu ke..pegi pun tgk show tu je..brg upin ipin pun xde beli..nasib danish x bernafsu sgt..hihi

23. Seronok q dapat walid n mummy yg rajin berjalan. Akk x pegi pun ju. X larat nak pi tempat sesak. Dgr kata ramai yg kecewa pi situ sbb pengurusan yg x berapa cekap. Apa apa pun tahniah kat ju n family sbb berjaya masuk situ. Ole ole utk akk x de ke ju.

24. Seronoklah Qi dapat tengok dan pegang barang2 Upin n Ipin.....kat tempat bunda ni ada satu restoren Upin n Ipin...

ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)