Gagal itu indah pengalaman, dari gagal lah kita kenal diri kita, kalau semua senang dapat dalam dunia dan akhirat, terkadang kita terlupa untuk ucap syukur, kadang-kadang bahasa badan kita tidak menunjukkan kesungguhan menikmati nikmatnya syukur.

Maka, hadapi dengan tenang saat dalam garisan gagal...itu bermakna kita sudah melepasi satu fasa mencuba, kita kena cuba lagi, lagi dan lagi...insyaAllah, doa dan usaha tak jemu pasti rezeki dilimpahi bukan dari sudut yang kita nak...tapi fikir dari sudut rezeki lain yang Tuhan hadirkan pada kita...kita sedari tak?

Julia pun banyak kali gagal...pernah sedih, pernah rasa hiba, tapi masa yang mengubati julia dengan membanyakkan baca buku motivasi, mujur la hati julia dilahirkan suka baca buku unsur sebegitu, bila julia baca, julia suka kongsikan di sini. Maka bukan julia tahu seorang, tapi bila di kongsikan biar pembaca juga tahu dan dapat menongkah terus kehidupan yang unik ini dengan kuat. 

Senyap itu ada kala mengubati diri dari melakukan kelalaian, senyap itu menjaga lidah dari terus berkata nista, senyap itu terkadang lebih tajam dari berkata-kata, maka pilihlah senyap yang bijak penuh pengisian di dada, dan kongsikanlah pada sesiapa yang kita rasa ada pendengar dan pembaca yang nak tahu. 

Jom sedar...ucaplah Alhamdulilah, berterima kasih pada semuanya, bukan pada Allah semata-mata, tapi berterima kasihlah setiap hari pada insan-insan yang hadir secara langsung dan tidak langsung. Pilih kebahagiaan, nanti datang kejayaan, datang keuntungan dan datang keukuhan dalam bidang kita ceburi. 

Barakallah, semua dari Allah. 

21 Comments

  1. setiap kegagalan membuatkan kita lebih tabah ..ada hikmah disebaliknya. allah menguji hambanya mengikut kemampuannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kak amy...selalu rajin blog juju...selalu bg kata2 positif...saya suka dgn cara kak amy

      Delete
  2. Ramai yang takut pada kegagalan sedangkan kegagalan merupakan satu langkah untuk terus maju ke depan.

    Gagal tanam pokok bendi, cuba lagi dan lagi. Ehh, nak jugak sebut fasal berkebun. Haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka juju dengar komen akak az...akak ni funny la...pandai pelbagaikan komen dengan dunia sebenar...betul tu ckp akak...kalau pokok bendi mati...benihkan lagi sehingga capai hasilnya...bijak!

      Delete
  3. tak tau nk komen macam mana.. tapi setuju sangat sangat dengan ayat kak juju :*

    ReplyDelete
    Replies
    1. faham maksud adik lisa...terkadang kita kelu tak tahu nak berkata apa bila hadap situasi dengan beri alasan...terkadang kita kena beri masa pada diri...berubah dari dalam...tanya hati kecil...

      Delete
  4. Mama.aetuju.. jgn fikir apa2 alasan.. buat je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya fikir dan atur dengan langkah bijak...1000 kali gagal...cubalah beralih ke lain...byk lg peluang...ada sebab kenapa Allah tak makbulkan...itu urusan Allah...kita byk peluang...kautlah cara halal.

      Delete
  5. Kalau gagal kali ketujuh, bangun untuk kali kelapan tapi jangan jatuh di lubang yang sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. deep sgt tu maksudnya...kalau jatuh lubang kegagalan yg sama kita tawakal lah...ada sebab kenapa kita dijauhkan dari mendapat apa yg kita mahukan...move on dan ingat Allah tu maha penyayang...dia tak kan bagi rezeki yg tak sesuai dengan kita...

      Delete
  6. tq juju atas perkongsian,cik sue selalu je baca tapi jarang komen,nak cari motivasi selalu jenguk sini keep it up ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih banyak2 ciksu...alhamdulilah, dari juju kongsi yg tak baik...baik gunakan medium blog ni sebagai ladang pahala sedekah ju seharian...moga sama2 kita kuat.

      Delete
  7. Replies
    1. ye sha...ada kala senyap itu yg tajam...diam2 ubi berisi.

      Delete
  8. Kak Sue setuju Juju.. suka baca. Betul tu, diam itu lebih baik.. 😉

    ReplyDelete
  9. setuju...Kita bermula dari kegagalan..kegagalan akan buat kita menghargai kejayaan.

    ReplyDelete
  10. saat kita berduka..buku motivasi sedikit sebanyak membantu
    JanjiKita

    ReplyDelete
  11. Yes anything pun xkan jadi if duk bg alasan

    ReplyDelete
  12. suka bayangkan peluang tu macam ikan emas yg cuba melompat keluar then dapat masuk balang baru. just do it kan!

    Jemput singgah baca artikel terbaru saya

    ReplyDelete
  13. Dari gagal la kita byk belajar ntk jdi lebih baik kan..anyway tgk akk dlm program tumit tinggi. Xsangka plak ena pon diberi peluang.. jgn lupa tgk taw tahun depan.hehe..

    ReplyDelete
  14. bila bagi alasan yang banyak memang satu benda tak jadi, dan gagal dalam hidup..kene kuatkan semangat, dan sentiasa motivasi diri, yakin pada diri sendiri

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)