Sejak akhir-akhir ini, juju suka baca di Twitter perkongsian doktor-doktor Malaysia. Banyak juga doktor yang rajin kongsikan ilmu penjagaan kesihatan. Baca punya baca, terpanah padu dekat satu gambar diatas. 

Malaysia juara gemuk di ASEAN !

15.6 % ya, hmmm sudah pasti aku lah salah seorang darinya hehe. Sekarang aku masih lagi kategori obese type II, bukan senang nak masuk kategori obese type1 weh. Struggle is real. 

Aku tak tuju pada sesiapa ya, aku tuju dekat diri aku sendiri. 

Negara Vietnam 2.1% je, itu sebab lah makanan Vietnam ni aku suka, selain kurang kanji, ia kurang karbo. Semua banyak berasaskan sup, banyak guna (glass noddles), sayur sudah pasti banyak dan cara nak masak masakan Vietnam pun mudah. 

Tak ada sangat jenis goreng berminyak dan semua kaedah sup serta menu asas banyak stim dan bakar. 

Senang kata, mereka jarang la makan makanan jenis proses. 

Cuba kita pi pasaraya dan shopping mall yang jual barang keperluan dapur. Makanan sejuk beku 4 ke 5 baris senang-senang dipertontonkan depan mata kita.

Nugget, daging burger, makanan instant sejuk beku hatta bermacam jenis lah ayam goreng segera bentuk beku bersepah di sana sini.

Tipulah cakap aku skip terus, aku makan cuma aku kurangkan pengambilan. Kalau dulu saban hari kot makanan proses ni masuk dalam perut. 

Tak nafi lah peratus Malaysia duduk carta di atas. Apa kata kita ambil azam tahun 2022 untuk semak jadual pemakanan kita dulu. Kemudian baru fikir nak bersenam.

Makanan lah penyumbang utama 80% dalam kejadian diri kita. 

Sejak juju jaga pemakanan selama 10 bulan ini, perubahan pertama yang juju rasa ialah MOOD. Perasaan dulu berubah tau, baru rasa kaki ringan nak beribadah untuk solat dan sebagainya. 

Aku tak terus dengan senaman pun, aku mula dengan buat jadual pemakanan, bila dah biasa dengan jadual aku skip jadual catatan dan buat secara natural sebab dah biasa latihan praktikal.

Ternyata, pemakanan menyuntik mood jadi positif dan terus nak buat dari hari ke hari. Dulu aku selalu bad mood, lemau je, selalu fikir yang bukan-bukan. 

Sekarang, alhamdulilah, setiap pagi mood cun je. Tak sabar nak lalui setiap hari indah, jika ada ujian sekali pun lalui dengan bersungguh dan harap semua akan berlalu dengan hikmah yang baik-baik.

Jadi, tunggu apa lagi?

Kalau semalam kita belum lagi mula, apa kata hari ini, jika tidak hari ini, mula esok pagi dengan azam bersungguh nak ubah pemakanan dulu ye. Bab senaman itu perkara pertengahan nanti baru buat.

Semoga suatu hari nanti Malaysia dapat duduk sebaris dengan percent negara Vietnam. Amin!

5 Comments

  1. Takut jugak sebab berat makin naik. Huhu. Kena kawal penggunaan santan kat rumah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Santan tak bersalah ena syg, portion intake tu perlu di teliti.

      Delete
  2. gemuk is awesome, bukan ke begitu? heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan dear, ramai orang termasuk saya sendiri dulu merasakan begitu. Rupanya bila sampai satu masa, kita sendiri akan berubah. Sebenarnya jaga makan is AWSOME. Yang lain-lain akan bertambah lagi awesome tu.

      Delete
  3. betul tu juju, jaga makanan mood pun okay. sama2 kita jaga kesihatan. nak kurus jugak tahun 2022 ni

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)