Resepi sahur anak kecil belajar puasa dengan menu mengenyangkan 9 jam.

by - Thursday, May 09, 2019

Tu Abg Qi, kena belajar sahur tau, sedia tak? hehe

Macam mana nak ajar anak kecil puasa dan bersahur? Bukan senang nak mulakan langkah pertama, banyak ragam anak-anak kecil yang kita sendiri kena bersabar. Lagi-lagi nak gerak bangun sahur, dengan kita penat nak masaknya, nak panaskan lauknya, dan terbentang semua lauk atas meja nak kena gerak anak bangun sahur. 

Ya, masa tu kita dah penat, bila penat mula lah suara nak mengaum, ehhh puasa kan, tak baik nak amal marah selalu hehe. Maka kita sendiri kena cari menu mudah untuk kita tak payah nak penat sediakan menu sahur berat-berat, cukup menu mudah tapi paling berkesan ia dapat menahan lapar sehingga hampir 9 jam lamanya.

Abg Qi tahun ini dah masuk Darjah 1, pembelajaran solat dia dah kuasai sepenuhnya, langkah seterusnya ialah belajar puasa. Tahukah anda, gastrik di kalangan anak-anak dan kita sendiri boleh di cegah dengan petua ini...teruskan membaca.
 RM45 sekotak, beli dengan agen sekitar rumah yang berdaftar. 

Apa menu sahur yang boleh cegah masalah gastrik tu?
Puasa tidak menyebabkan gastrik, penyebab utama gastrik ialah berbuka dan bersahur BERLEBIHAN sehingga terlajak kenyang lah punca utama gastrik menyerang, pelik bukan?

Sebabnya, apabila kita terlalu kenyang, kita akan cepat lapar semula. Asid dalam perut merembes lebih cepat dan mengakibatkan pedih, terkadang rasa pedih ulu hati betul tak? Maka berbuka dan bersahurlah secara sederhana. 

Cara sederhana julia sekeluarga bersahur macam mana?
LAZZ susu kambing lah korang, Lazz bermaksud Lazat dalam bahasa Arab, memang sedap pun produk LAZZ ini tau, bukan kali pertama julia beli. Sebelum-sebelum ini pun pernah beli. Tapi bila tiba bulan Ramadan ia seakan satu kewajipan untuk julia sediakan stok awal sebelum tibanya bulan puasa lagi.

Tahukah anda!
Nasi adalah karbohidrat ringkas hanya beri kita kenyang 3 ke 4 jam sahaja. Perasan tak bila kita selalu sahur dengan nasi nanti sampai tengahari perut kita berkeroncong padu haha. Ya gitulah selalu kan.

Protein pula dari unsur ayam, daging, telur dan seangkatan dengannya beri kita kenyang 5 ke 6 jam sahaja.

SERAT mampu beri kenyang paling lama iaitu 7 ke 9 jam sehari. Win! Sebab itu julia pilih makanan yang berserat tinggi dan mempunyai gizi lengkap antaranya susu kambing, oat, barli mampu beri rasa kenyang lama. 

Tak payah dah susah-susah nak fikir menu sahur yang merumitkan fikiran.
Kali ini julia beli LAZZ susu kambing perisa Kurma, edisi Omar dan Hana. Sukanya bungkusan ini, boleh menarik minat si kecil untuk minum dan belajar bersahur. 

Kenapa julia kata Lazz susu kambing ini boleh tahan 9 jam?
Ia banyak zat dan serat, tinggi serat dalam pemakanan boleh elak anak-anak cepat penat dan lapar. Lagi satu perisa kurma kan bagus, selain rasanya manis-manis buah bila di minum tak rasa muak, susu kambing ini original ye bukan olahan dari sumber yang tak sahih. 

Julia sekarang tak sahur teruk macam dulu dah, sekarang join sama dengan Abg Qi sahur dengan Lazz Susu Kurma dan beberapa kurma serta buah-buahan, ringkas tetapi bertenaga sepanjang hari tau. Masuk 3 hari ini Abg Qi belajar berpuasa, nampak dia cergas dan kurang merengek hehe, budak-budak kan, kita kena bagi dia motivasi yang dia boleh puasa. 

Khasiat LAZZ susu kambing untuk kanak-kanak bila bersahur.
  • Anak bertambah selera makan dan tidak mudah gastrik kerana tinggi serat serta tahan 9 jam. 
  • Kulit anak kuat, susah kena parut dan tidak sensitif.
  • Tulang anak lebih kuat. Gigi cepat tumbuh. (Kalsium pada susu kambing lebih tinggi dari susu lembu).
  • Anak susah dapat sakit (lebih imun).
  • Penghadaman lawas & lancar.
  • Bersifat less allergenic sesuai untuk anak yang alah protein susu lembu.
  • Mujarab untuk hilangkan kahak dan lelah anak.
  • Bantu naikkan berat badan anak.
  • Tingkatkan IQ anak dan anak cepat belajar sesuatu.
  • Banyak feedback, eczema anak makin berkurang setelah amalkan LAZZ.
Cara Penggunaan Untuk Dewasa 
Boleh amalkan 4 scoop untuk 1 mug.
Scoop sudah siap ada dalam sekotak Lazz tau, senang nak ukur dan bancuh.
Kami suka bancuh secara suam dan sejuk, kalau berbuka puasa pun kadang kala julia bancuh sejuk, sedap di minum.
Terima kasih kerana penghantaran pantas dan terus di rumah, order pagi tadi terus sampai tengahari. Senang, tak payah pening kepala, COD free. 

Doakan Abg Qi dapat puasa dengan elok ye hehe. Servis penghantaran ke rumah disediakan. Layari lebih lanjut link di bawah untuk mengetahui pengedar sah yang berdekatan dengan anda. 

FB: https://www.facebook.com/lazzsusukambing/


You May Also Like

4 Komen Sini [Click]

  1. Suka tengok Abg Qi.. ceria je walau kena bangun sahur

    ReplyDelete
  2. Anak un minum sikit and makan nugget 3 ketul tu je

    ReplyDelete
  3. bagus Abang QI dapat tahan perut berpuasa. Memang bagus la LAZZ susu kambing ni kan

    ReplyDelete
  4. Senang sahur dengan lazz.

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)

FOLLOWER