Aku buat lagi... | Julia Johari

Aku buat lagi...

(Gambar: Google image)
Gedegangggg....
Air tin minuman yang telah sedia dibuka terjatuh dari tangannya...basah lantai...terusss tangan cubit kuat di betisnya.

Allahukabar !!!

Bila aku dalam keadaan penat...masih bersedih akan rasa kehilangan...aku mudah marah. Tapi aku tak sangka cepatnya tindakan bagi cubitan pada amanah Allah.

Ya Allah...di lema menguasai diri.

Dia sebak...dia takut...dia tahu dia salah...dia tak berkata apa-apa...dia sakit...sangat sakit...seolah-olah aku rasa dia berkata...

Sampai hati buat macam ini.............................................................

Denggg! Otak aku macam kena panah petir...tersedar...aku cuba cover minta maaf balik...

Orang pernah berkata pada ku...anak seorang ingat manja...tak akan kena cubit...tapi tidak...kalau dah nakal sangat depan orang ramai...memang cubitan halus hinggap di kaki sebagai tanda peringatan...itu pun berlapik...tapi dia terus mengadu pada orang kuatnya...walid, umi cubit.

Mujur walid memahami...saat sabarnya aku nak mendidik si kecil...

Tapi kali ini aku terlalu biadab padanya...cubitan paling maha dasyat...rasanya berbekas.

Kenapa aku jadi macam tu sekali...

Itu bukan aku...tapi syaitan menguasai diri...salahkan syaitan?

Scroll fb...ternampak kulit buku motivasi...

Katanya...

"Sayangilah anak kita semampu kita, 
kerana kita tidak tahu, 
siapa yang akan pergi dahulu, 
kita ataupun mereka."

Ya, kejam rasa sangat aku...aku berdoa sangat, aku boleh kawal emosi bila anak buat sesuatu yang aku tak terjangka...aku terlalu sukakan kesempurnaan...sehingga aku alpa, terlupa...yang sebenarnya anak itu hadir dengan ujian...

Ujian bukan gembira semata-mata menerima kehadirannya saat tumbuh di rahim...tapi semuanya aku perlu rasa...dan tak perlu aku buat macam itu lagi.

Oh!

Aku...
Ibu yang penyayang...maafkan umi...umi tak sempurna untukkmu anak...umi cuba belajar kawal emosi amarah.

(Mood: Masih kurang stabil, perlu cari buku motivasi didik hati, bayangkan 3 orang ahli pergi satu-satu setiap tahun...ujian aku sebab aku teringat-ingat apa yang mereka katakan, apa yang mereka raikan bila hadirnya aku...aku perlu belajar redha...bagi aku masa)

12 comments:

  1. bila syaitan menguasai diri mcm2 blh brlaku..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paling ditakuti normi...paling takut bila dalam zon marah...mcm2 tindakan luar jangka terjadi...lepas tu menangis...meratapi apa yg dilakukan...subhanaAllah !

      Delete
  2. kdg2 kita tk terniat tp kdg2 tkleh kawal kn huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya kak...x terniat nak buat dasyhat mcm tu sis...terus rasa tersedar!...mcm kena pukau masa cubit dia...sian dia kak...jatuhkan tin je pun dah kena teruk...kenapa la ju mcm ni... #nangis

      Delete
  3. mmg kalau time kita penat n marah mmg laju tangan kita n mulut pun kadang sama naik. Akak selalu mcm tu lepas tuh terus rasa menyesal sebab tak mampu kawal diri

    nanti anak dah lebih sorang kita akan rasa cam ni pla....sian si abg sebab kita layan adik adik lebih sket ....atau sian si kakak sebab kita jaga abg lebih . Ha cam tu la dilema ibu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak moon...juju terlampau nak kesempurnaan...juju terlupa...anak itu amanah...juju tak dpt kawal emosi bila dalam keadaan mood sedih...harap Allah bg jalan utk ju kawal emosi...bukan senang nak didik hati...tindakan di luar fikiran...terjadi baru fikir...Allah!

      Delete
  4. sedih pula baca catatan ni..sebab kite pun tercubit ank kite pg tadi sob sob sob. berkali2 mintak maaf, tapi hati masih tk tenang, rindu sgt pada dia yng kena cubit tadi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perasaan yg sama dieyana...sekarang berada di pejabat...rasa nak balik cpt cium dia puas2...inilah ujian mak mak...sedih selepas beri hukuman pada anak...perittttt !

      Delete
  5. Bila penat atau letih memang kadang kadang tindakan jadi luar kawal kan. Sabar ye kak, ujian yang datang inshaAllah akan lagi menguatkan kita di masa depan. Salam takziah atas kehilangan nenek suami kak Juju baru ni.

    ReplyDelete
  6. gedegang bunyinye eh.. comel hihihi

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...