Perasan tak, kalau korang mengalami sesuatu kesakitan sama ada sakit dalaman atau luaran menggunakan ubat doktor atau ubat dari farmasi agak susah nak baik, malah makan masa berminggu dan berbulan lamanya untuk surut?

Julia pernah alami, batuk huh! Di pejabat tau lah kalau datang musim batuk bos pun tau julia paling susah nak baik, kadang-kadang nak masuk bilik mesyuarat yang makan masa berjam lamanya, dengan penghawa dingin yang kuat lagi lah buat dada makin berombak-ombak batuk. (malu tau batuk kuat semua orang dengar mana selesa)

Bukan sahaja batuk, kadang-kadang lenguh satu badan, sakit urat lepas demam pun penyebab utama satu badan jadi lemah, menganggu sungguh la rutin harian.

Memang orang cakap, semua pasal pemakanan lah utama tak jaga. Suruh amal makan buah? Hmmm sebulan sekali belum tentu teringat nak beli buah tu pun kalau kat kenduri keramaian baru jumpa buah baru makan hahaha. Dah tu macam mana nak ikut saranan "1 hari 1 epal dapat jauhkan diri dari doktor" memang itu lah pun malas yang susah nak kikis. 


Korang pernah dengar cuka epal bersama madu? 
Hasil pembacaan julia melalui wikipedia ensiklopedia bebas maksud cuka dari ialah asid asetik, asid etanoik atau asid cuka adalah sebatian kimia asid organik yang dikenali sebagai perasa masam dan aroma dalam makanan. 

Kawan-kawan julia sarankan, ramai ustaz dan ustazah yang julia hadiri sesi ceramah mereka juga uar-uarkan amal lah cuka dalam amalan seharian. Cuka ada banyak kategori tapi julia suka pilih jenama Surya Apple Cider Vinegar with Natural Honey.
Sabda Rasulullah SAW: 
“Sebaik-baik hidangan makanan ialah KHAL (CUKA). Ya Allah berkatilah pada KHAL. Sesungguhnya KHAL adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum daku dan janganlah terputus bekalan KHAL dalam sesuatu rumah.”

Hadis Riwayat Muslim dan Ibn Majah.



Surya Apple Cider Vinegar (ACV) with Natural Honey diyakini !
Lihat ramai rakan-rakan julia sendiri amalkan cuka epal dengan madu asli dan mereka bercerita sendiri kebaikan setelah amal sepanjang bulan puasa ini lah buat julia tertarik untuk merasai sendiri khasiatnya. 

Mari kita baca manafaat Surya (ACV) ini lebih mendalam:
Surya ACV di perbuat daripada buah epal segar, ia mengandungi vitamin, pectin, potassium, sodium, magnesium, kalsium, fosforus, dan zat besi.  
Ianya juga mempunyai sumber anti-oksida seperti carotenoids dan beta-carotene yang mempunyai keupayaan untuk meneutralkan radikal bebas yang berbahaya yang boleh melemahkan sistem imunisasi. 
Dengan bahan utamanya iaitu asid asetik, cuka juga mampu membunuh bakteria dan digunakan sebagai bahan pengawet semula jadi.  
Sementara itu, pemanis semula jadi yang terkandung dalam madu berasal dari fruktosa dan glukosa, dan juga gula kompleks yang lain diikenali sebagai antioksidan dan antiseptik dengan ciri-ciri pembersihan, ia juga mempunyai sejumlah kecil vitamin dan mineral.




Cuka dapat membantu merendahkan paras glukosa darah, melambatkan pengosongan gastrik dan membantu merendahkan glukosa darah dan tahap insulin untuk kehidupan yang lebih sihat.  
  • Tiada Bahan Pengawet
  • Tiada Tambahan Gula
  • Madu Asli
  • HACCP Certified

Khasiat Surya Apple Cider Vinegar with Natural Honey 

1. Menurunkan kadar kolestrol dan kadar triglyceride dalam badan. Ini membantu menurunkan berat badan di sebab oleh lemak. - Ya, memang boleh turun berat badan.

2. Menyembuh berbagai penyakit atau masalah kesihatan, seperti alergi (disebabkan oleh binatang kesayangan, makanan atau persekitaran), jangkitan sinus, selesema, jerawat, kolesterol tinggi, keletihan yang kronik, sakit ulu hati, sakit tekak, dermatitis, artritis (bengkak sendi), gout dan menurunkan tekanan darah tinggi. - Paling ketara batuk, kalau korang selalu kena batuk atau anak-anak pun kena batuk susah nak hilang amal selalu. Lagi cepat sembuh!

3. Meningkatkan kadar metabolisma badan menyebabkan kadar pembakaran lemak lebih tinggi dari biasa. Ini akan memberikan anda lebih tenaga dan menurunkan berat badan. - Paling senang nak detect tak mudah rasa mengantuk, itu tandanya badan kita segar dan lebih bertenaga.

4. Memecahkan molekul lemak dan secara tidak langsung membantu proses penurunan berat badan. - LAWAS ! Bangun pagi harus buang toksin, tak adalah sembelit tunggu dua ke tiga hari masih tak membuang. 

5. Jika diambil sebelum makan, anda akan lebih cepat berasa kenyang. Surya cuka epal bersama madu asli akan melambatkan rasa lapar. - Lagi-lagi musim bulan Ramadan, amal 1 kali masa sahur dan 1 kali masa berbuka puasa, kita akan sentiasa rasa kenyang dan tak rasa nak makan secara berlebihan. 

Sumber Gambar: http://www.suria.my

Selain harga yang murah, pengambilan cuka epal madu asli juga amat mudah. Hanya campurkan dua sudu Surya Apple Cider Vinegar with Natural Honey ke dalam sebarang air minuman, lagi baik air masak. 

Satu keluarga boleh amal, dalam masakan pun masukkanlah cuka ini. Satu keluarga dapat kebaikkannya. Kurang sakit, malah sihat sepanjang hari.

Macam mana nak dapatkannya?
Cuka epal Surya dengan madu asli bersaiz 450ml boleh didapati di laman e-commerce Lazada & Shopee atau kedai Watsons dan farmasi-farmasi tertentu di seluruh Malaysia dengan harga RM21.09 (termasuk GST).


Keterangan lanjut, layari:

27 Comments

  1. Tiada bahan pengawet... jadi ACV ni boleh tahan berapa lama kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1 botol tu boleh tahan dalam 1 bulan...akak amal 1 sudu sehari je lisa...boleh masukkan dalam masakan satu family dapat khasiatnya.

      Delete
  2. Menarik ni... Budak2 boleh makan Tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh SS, ambil 1 sudu masukkan dalam minuman anak-anak, atau masukkan dalam masakan. Memang boleh maintain kesihatan anak-anak.

      Delete
  3. Wow...Entry yang lengkap dan menarik.Bikin buat pembaca terus beli utk mencuba..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih irna...julia sendiri alami kesakitan batuk berbulan nak baik...amal ACV dalam 3 hari je terus tak dengar dah batuk...alhamdulilah.

      Delete
  4. Wow...Entry yang lengkap dan menarik.Bikin buat pembaca terus beli utk mencuba..

    ReplyDelete
  5. nampak macam sedap je kalau rasa epal..
    bnyak khasiat plak tu
    bli kat lazada je ek.
    sonang.

    ReplyDelete
  6. betul kak, kakak min dah try masa dia batuk teruk ritu, min nak try jugak lah

    ReplyDelete
  7. Lepas bersalin nanti nak amalkan jugaklah, banyak betul khasiatnya.

    ReplyDelete
  8. macam best je ni kak... nak cuba jugak la...

    ReplyDelete
  9. Macam best je. Tak pernah try lagi apple cider vinegar before ni 😄

    ReplyDelete
  10. macam best je kak juju, nak cari la macam ni!

    ReplyDelete
  11. Acv surya ni ada bau tak sedap tak.. Sedap kebanyakan yg kat market.. bau dia tak sedapp.. heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bau dia sedap...tak strong sgt kebanyakkan ACV di luar sana...bau dia very light dan rasa pun tak terlalu strong...best!

      Delete
  12. Memang best apple cider vinegar ni..Moha punya pun dah habis..nak beli lagilah

    ReplyDelete
  13. Wahhhh... Kak juju... Wat sha rasa nak cuba apple cider vinegar ni... Hihihi

    ReplyDelete
  14. byk kegunaan apple cider ni rupanya kan...selama ni ingt utk backing je...haha noob nya dakuuu :p

    ReplyDelete
  15. Patutlahh comellll je sis ni hiiiii

    Jemput singgah ke blog killa ye 😘😘😘

    http://www.syakillaazam.my/tip-kesihatan/mengapa-orang-obesiti-tidak-berasa-kenyang/

    ReplyDelete
  16. Bila masa yang sesuai untuk mengambil AVC ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaiknya ambil paling akhir sebelum nak masuk tidur, 1 suu besar ACV bancuh dalam air separa suam, kdg2 sejuk pun okey je.

      Delete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)