Friday, May 12, 2017

Tiga hari suara hilang...eh 4 hari dah !

Gambar Kredit: Google

Alahai...siapa leh cari suara juju balik...hilang dah masuk 4 hari kira masuk hari ini. Seksanya nak cakap...bukan takat suara ala-ala serak basah dah...ni hilang terus! Nak cakap bisik-bisik je boleh...huhu aman sentosa kat rumah. 

Penyebab suara aku hilang?
Aku pun tak pasti sebab apa...nak kata kat rumah aku banyak cakap tak juga...banyak tangan dan kaki je berjalan. Mungkin faktor cuaca...hujan panas hujan panas...so badan aku bagi respon negatif sekarang.

Yelah, suplimen memang ambil...tp nikmat tang suara hilang tu Allah tarik sebentar. Mujur tak ada perkara penting yang perlu interaksi sosial secara kerap. So boleh aku buat hal sendiri je. Ubat batuk dengan ubat selsema jadi sahabat baik...selsema sembuh, kahak pun tak ada...yang ada tekak aku membahang...sebab kalau cakap aku rasa kering sgt di anak tekak...itu jd penyebab kenapa aku jadi batuk.


Gambar Kredit: Google


Batuk tak berkahak!
Ini lagi serius...selalu kes batuk kan mesti ada geng dia tapi kes aku ni...mana ada geng...kalau batuk Allah peritnya...macam besi panas kena gesel hidup kalau batuk. Itu lah suara juju hilang 4 hari.

Aku ni kan jenis kaki cakap...kalau tak cakap sehari aku rasa macam bukan aku je...ada something missing...seriusly aku tak leh duk diam tanpa sebab...kalau diam je haaaaaa suara aku pecah lah tu.

Ada kawan-kawan share petua nak kembalikan suara:
1) Perah lemon sikit dalam 1 sudu madu...kacau dan terus makan. Amal 2 kali sehari.
2) Ambil halia muda atau tua gigit atau kemam selalu...nanti suara pulih pelan2 dan akan keluar kahak jahat tu.

Aku suka natural remedy...sebab aku dah puas makan ubat chemical...pun tak baik pun. So balik ni sure lah benda di atas aku nak cuba...


Info Kredit: Google


Jangan efek kepada tonsil sudah...oh haru biru kang jadinya. 

8 comments:

  1. mmg pedih tekak bila nak bercakap, syukur kan kita diberi suara..berbnding org lain yg bisu..
    smoga juju cepat sembuh ya..

    ReplyDelete
  2. moga cepat sembuh..org kata minum benda sejuk pun membantu kan?

    ReplyDelete
  3. memg seksa lau sakit tekak ni juju..semoga suara cepat kembali...

    ReplyDelete
  4. Bancuh madu dgn air suam + lemon,,,sedap tau
    Janji Kita

    ReplyDelete
  5. Bila tekak perit, suara hilang ni memang seksa kak. Semoga cepat sembuh!

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)