Wednesday, May 31, 2017

Hidup macam lalang atau hidup macam lebah

Seronok cuti sekolah 2 minggu, juju pandu kereta tenang sekali. Keluar lewat sikit pun tetap sampai awal di pejabat, oh riangnya! Alhamdulilah masuk je bulan Ramadan tahun ini, mencurah-curah rezeki dari blog, biz part time ephyra dengan kerjaya. 

Syukur alhamdulilah, Allah atur baik dah, sekarang kita kena rajin tambah tabungan kecemasan, tabungan pelaburan, tabungan pendidikan anak, tabungan sedekah, tabungan ibu ayah dan paling best TABUNGAN TRAVEL & DEKO !

Banyak ye tabungan julia?
Yes, memang banyak! Cuma satu, aku dapat rasai satu perasaan berjaga-jaga bila berbelanja. Ye, bukan sahaja cerewet tapi biarlah setiap sen yang dilaburkan mendapat berkat dan manafaat setimpal dengan usaha julia.

Bukan apa, terkadang barangan nampak mahal sangat pun terlalu membazir, kadang-kadang yang terlalu murah tapi tak berkualiti pun satu pembaziran juga tau sebab kena beli baru berkali-kali.

Nak hidup berkat?
sedekah dan waqaf la bila nampak peluang depan mata. Bukan nak cakap apa lah, satu contoh yang julia lihat pada suami sendiri, contoh tau bukan menunjuk ya...nak bagi korang faham. 

Bila julia sakan dok survey barang lihat kelibatnya hilang...tercari-cari. Rupanya dia sedang menulis sesuatu di depan meja. Rupanya dia sedang melaksanakan Program Waqaf untuk 6 penama terus. SubhanAllah, terus rasa terpana di hati, panas muka...aku dok sibuk tengok barang je...tapi terkadang alpa bab macam ini lagi-lagi di bulan mulia. 

Satu contoh yang baik kita kena tunjuk kat depan anak, tunjuk depan isteri dan suami...sedekah atau waqaf..beritahu anak-anak, kalau nak KAYA AKHIRAT...SEDEKAH macam walid buat...nescaya Allah sayang kita dan ingat kita selalu. 

Barakallah!
Ini salah satu edaran program waqaf yang korang boleh jumpa di mana sahaja, selebihnya betul atau tidak tak payah ditanya...berserah pada Allah.

Itu sebab kita perlu satu rancangan, senarai planning. Jaga privacy.
Biarlah orang tanya macam-macam, asakan soalan bila kau, kenapa kau, macam-macam sangat soalan orang ni kan haha itu sedikit sebanyak menganggu privacy kau betul tak, aku kalau jumpa orang macam ini aku senyum je, malas nak layan lebih-lebih. Yelah setiap orang ada privacy masing-masing. (Aku memang sgt privacy orangnya, kalau aku tak nak share...memang takkan share!)

Bila dan akan bila nak beli itu semua urusan Allah...kita sebagai manusia ni perlu bijak lah...tak perlu tanya soalan menjurus privacy orang sangat...aku pun tak suka sibuk-sibuk tanya pasal orang ini melainkan dia sendiri yang bercerita, so okey la kan kita jadi pendengar je...nak komen lebih rasanya semua orang dah matang tau dah jalan mana yang perlu di pilih.

Orang hanya suka melihat kepada apa kau ada...tapi manusia tak suka bertanya bagaimana kau berjaya, bagaimana cara kau simpan duit dan manage masa.

Itu silapnya! 
Bila nampak apa orang lain ada, dikatanya (Nak riak lah tu) (Nak menunjuk la tu)...haaaa terus syak si dia macam-macam. (entry ini tak menjurus kepada sesiapa ye, ia lebih kepada pengajaran dalam kehidupan)

Patutnya kita lebih positif, lebih bersyukur, belajar untuk seronok melihat orang lain ada, bila nampak orang berjaya kita ikut rentaknya, acuannya. Bukan berhutang perkara yang tak baik...tapi belajar untuk urus hutang baik jadi lebih baik.

Tapi tak semua orang nak hadam zmn kini, penat je bersyarah lebar...so biar lah aku dan anda yang sedang membaca ini hadam sorang-sorang haha! Terima kasih!

Hidup macam lalang atau hidup macam lebah...korang dah leh faham kot apa aku maksudkan. Aku nak jadi macam lebah, diam-diam...hidup dalam satu pasukan kecil pun lama-lama nanti dapat hasilnya walaupun sikit tapi nak kejar keberkatan.

Tengah usaha nak tambah lubuk niaga baru family. Doakan ye sempena bulan Ramadan ini doa Allah makbulkan dengan izinnya. Amin. 

#jadi penyuntik modal alang-alang dapat long term komisen...kot lah leh pakai keta idaman kahkahkahkah!

8 comments:

  1. Lagi banyak memberi lagi banyak menerima kan .. murah rezeki dik ju nie.

    ReplyDelete
  2. banyak kan sedekah insya allah dimurahkan rezeki

    ReplyDelete
  3. Owhhh patut la pagi drive tak jem..cuti sekolah..

    Semoga murah rezeki..

    ReplyDelete
  4. Amiin, moga dimurahkan lagi rezeki di bulan mulia ini.

    ReplyDelete
  5. InsyaAllah akan dimurahkan rezeki jika banyak bersedekah..

    ReplyDelete
  6. Sy suka entry ni...terbaik!!!

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)