Tuesday, April 25, 2017

Percaya kepada Tuhan, apa tandanya kau percaya?

Apa khabar semua, ke mana anda sekali pun masa bercuti hargailah hidup yang tak ternilai ini. Sekarang Tuhan beri kita dan keluarga semua sihat, esok lusa dan masa depan Allah tetap uji hati kita, sama ada kita masih ingat dia masa senang sahaja kah, atau masa susah baru cari dia.

Oh manusia, oh aku sendiri, tolong jangan sombong denganNya. Kata percaya kepada Tuhan, tapi hati kita masih mendambakan pujian melangit manusia, berpegang kepada persepsi manusia, tapi adakah kita tersedar untuk kita tahu, apakah persepsi Allah terhadap kita?

MasyaAllah...malunya! 
Jahil sejahilnya kita yang tahu...

Perkongsian sahabat di pagi hari mengenai hidup...apa sebenarnya matlamat kita dijadikan di muka bumi ini oleh Tuhan?

Cepat fikir...apa sahaja yang kita lalui dalam susah, kesempitan, kesakitan, kesengsaraan, cacian, makian, umpatan...adakah semuanya kerana mahu mengubah persepsi atau pandangan manusia terhadap kita?

Ya, dulu aku begitu...kerana desakan manusia bertanya...julia bila? julia kenapa? julia kenapa kau tak? julia julia julia...ya mereka suka membandingkan...tapi kau sedut kata-kata mereka kerana kau rasa usaha kau tak cukup kuat...tak cukup hebat di mata mereka...ohhh sedarlah !

Percaya kepada Tuhan, yakni masing-masing walaupun berlainan agama semua ada Tuhan. Kita hidup di muka bumi ini meraih apa? Ya semua orang tau cakap meraih pahala dan kredit amalan yang baik- baik...sejauh mana kita jadi pelakon yang baik di bumi ini semuanya bermula dari HATI.

Ada sahabat berkata, kita sambil makan dan berborak ni pun hati kita boleh berzikir, boleh berdoa kepada Tuhan, perlu kah kita berborak doa dengan tuhan hanya dalam solat sahaja, oh lepas solat terputus hubungan dengan Allah...

Tak best kan...jom selalu-selalu borak dengan Tuhan kita, dia tahu keupayaan kita sejauh mana kita boleh...tanpa sedar...kita borak dengan dia melalui zikir, melalui doa setiap saat dan ketika melalui hati...kita hampir dengan DIA secara tak langsung...menitis air mata ku bila sahabat berkongsi motivasi hari ini...tersentak ! 

Berborak dengan Allah melalui hati...
MenghargaiNya tika kita sedang bahagia, tenang, dikala susah baru mencariNya ibarat menagih simpati 'Ya Allah, tenangkan aku, ya Allah berada disamping ku, aku perlukan Allah, Allah, Allah' kalau nak menangis...menangis kerana Allah...ada sebab ujian kita perlu rasa...di masa susah kita nak menunding jari kenapa itu dan ini...rasa tidak adil dirasai...ketahuilah...dimana kita masa senang ingat padaNya atau tidak...Allah! 

Dalam rukun iman sendiri meletakkan aras pertama sekali 'Percaya kepada Allah' percaya kepadanya...ada sebab kita di utuskan Allah berada di bumi...berbaktilah selagi ada...berkongsilah yang baik-baik...nescaya kita tak akan percaya, Allah atur rezeki setiap insannya sangat tidak di sangka-sangka...

Bersahabatlah dengan Allah.
Seronokkan hidup di kelilingi kasih sayang tak berbelah bahagi dari Allah...tak terucap perasaan itu. 

Berserahlah pada takdir, usaha kerana Allah...

Allah yang hitung, bukannya manusia, tapi berbaik-baiklah sesama manusia, yang tak berapa nak elok tu baik dijauhi supaya hati dan perasaan kita terus menerus mendaki mengapai matlamat kerana meraih perhatian Allah! Ya, Perhatian ALLAH. 

Terima kasih sahabat, anda tahu siapa diri anda.
Terima kasih mengikuti perkembangan semasa julia, perkongsian di blog tujuan utama sekali bukan meraih populariti, niat untuk berkongsi pengalaman dan meraih pahala dari Nya. Kelak hobi menulis ini boleh beri suntikan dan semangat pada pembaca lain juga untuk turut sama-sama senantiasa maintain di landasan POSITIVE MIND. 

Korang boleh, sebab Allah jadikan anda sangat ISTIMEWA di matanya. 


"Jadi teruslah berdoa, kerana berdoa itu adalah tanda hamba yang taat kepada Allah, kerana berdoa itu juga akan mengirimkan kita hadiah bahagia walaupun kita lupa memintanya" Prof Dr. Muhaya
(cebisan kata-kata motivasi dari buku Jom Audit yang julia baca hari ini)

8 comments:

  1. smoga kita smua sentiasa berdoa dan mensyukuri nikmat yg diberikan...kdg2 ujian yg menimpa kita ada hikmah disebaliknya kn..

    ReplyDelete
  2. Entry ni bukan setakat untuk renungan biasa. Perlu difamami melalui hati. Engkar kepada NYA merupakan satu riak dan riak menyebab terhalangnya jalan ke syurga NYA.

    Thanks Ju.

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Terima kasih sahabat! Mesti ada sebab kenapa ia di baca 2 kali...kongsikan pemahaman adam jika free.

      Delete
  4. nice sharing... peringatan sesama kita

    ReplyDelete
  5. Entry yang sungguh bermakna..
    Memang kita perlu selalu mengadu kepadaNya..

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)