Ringankan... | Julia Johari
Booking.com

Ringankan...

Ya, ringankan cerita...penatlah asyik mengarang cerita berat...Legoland pun salah satu cerita berat gak...tu yang tak gerak-gerak lagi...gambar dah lama settle edit...cuma nak kompang dalam blog je...tunggu la angin rajin tu melekat lagi.

Korang sihat? 
Senyum je hari ni julia tengok kat wajah, rezeki masuk hari ini kan, alhamdulilah syukur nikmat. Lagi satu yang kita kena syukur, nyawa. Terima kasih pada Tuhan berikan kita semua bernyawa lagi hari ini untuk meneruskan kelangsungan hidup sebagai hambanya di muka bumi...akhirat? Seram nak story, korang paham sendiri kan.

Pernah terlintas tak di fikiran kalian?
Bila Allah uji kita di atas puncak, ditaburnya rezeki melimpah ruah, bermacam pujian, bermacam penghargaan, bermacam kata-kata positif untuk kita terus rasa 'Oh bangganya aku". Oh awas...itu juga UJIAN diri...apa yang kita kena ucap selalu bila terima ujian diatas?

Alhamdulilah, Barakallah...semua dari Allah. 

Bila kita dalam keadaan mendatar, tak ada penambahan, tak ada apa-apa pergerakkan sekali pun...

Tetap kita kena ucap.... Alhamdulilah, Barakallah...semua dari Allah. 

Kalau berada dibawah...rasa jauh nak ke depan...kita jangan terus rasa selesa dan biarkan...apa kita perlu buat? Usaha senyap-senyap...pelan-pelan...gagal banyak kali itu adalah peluang...peluang untuk kita tahu, aku berupaya seperti mereka suatu hari nanti...percayalah...sebab aku macam tu dulu.


Ujian bila senang...kenapa di panggil juga UJIAN?
Inilah resmi kehidupan, setiap hari adalah UJIAN untuk diri kita sendiri, ke mana sahaja kita pergi sama ada bekerja, mahupun tidur sekali pun...UJIAN tak pernah padam dan mati.

Sekarang kita berada di pejabat, anak di rumah pengasuh, suami bekerja luar daerah...ujian tidak bersama dalam satu masa, tapi pasti akan ada UJIAN yang kita kena selalu peka...APA YANG BERLAKU ADALAH QADA DAN QADAR ALLAH...selebihnya benar...dengan DOA.

Pernah julia terfikir, jika anakku dan suami ku pergi semasa daku jauh dari mereka...aku kena redha awal-awal...kenapa aku sematkan kata begitu?

Supaya aku kenal Allah...mereka adalah pinjaman ke atas ku...amanah yang aku terima semasa berada dengan mereka, kita jagalah sebaiknya...bila jauh dimata...kita lepaskan doa sebanyak mungkin agar mereka selamat dimana sahaja...tapi Allah Maha Penyayang...terkadang kala...Allah ambil orang yang kita sayang dalam keadaan sihat, dalam keadaan tidur, mahupun tengah bergembira...Allah ambil tak kira masa dan situasi...

Bagaimana kita nak lalui semua tu...kuatkah kita?

Itu sebab julia selalu ingatkan diri...tika bersama orang tersayang mahupun berada dengan sesiapa pun...kita tinggalkan senyuman buat mereka...senyum je?

Senyuman yang penuh makna...senyuman berlapang dada...senyuman kasih sayang tak berbelah bahagi...takut takutlah meninggalkan mereka dalam kita keadaan marah...sebab itu menjadi penyebab kepada kita tak REDHA...

Julia tahu...sekarang Allah uji julia dalam keadaan selesa...tapi julia tahu...Allah akan uji julia bermacam cara...nak uji sejauh mana kasih nan sayang julia kepadaNya...ohhhh berat ujian ni...lagi fikir lagi benak rasa di dada...

Tapi...kata-kata motivasi ini benar belaka 

Menurut ulama, tanda sesuatu ilmu itu bermanafaat adalah HATI SENTIASA BERASA LAPANG DAN MUDAH MELAKUKAN KEBAIKAN.

Mari kita fikirkan perkara yang bermanafaat dan berniat bagi memberikan sebanyak mungkin manfaat kepada orang di sekeliling kita.

Fikir baik --> Emosi baik --> Tindakan baik --> Hasil kehidupan baik [Prof Dr. Muhaya]


Benar, itulah salah satu cara wasiat peninggalan kita...senantiasa mudah melakukan kebaikan...moga aku tergolong dalam kalangan orang sebegitu termasuk anda yang rajin membaca sorotan kupasan julia kali ini...

Jika nak jadi cepat kaya, murah rezeki,panjang umur, dan terang dalam kubur nanti, selalulah kita beri makan pada binatang. Setiap makanan kita beri makan binatang itu dikira sedekah. (Ustaz Azhar Idrus)

Rasulullah SAW
bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala."(HR. Al- Bukhari)

Ringankan diri melakukan kebaikan...walaupun ia tidak dipandang orang, tapi agregat itu tetap di congak dan disimpan dalam buku tabung simpanan akhirat kita. Allahualam.

8 comments:

  1. kata2 motivasi yg menarik jue..... mudah-mudahan kite sentiasa penoh dgn aura positif....

    in sha allah...

    ReplyDelete
  2. Sedang cuba meredhokan hati pasal rumah :(

    ReplyDelete
  3. baguih nih..aura2 positif yg d lontarkan meresap ke kami yg mbaca ni..In shaa Allah..

    ReplyDelete
  4. Bagus sharing ni kak Ju. Insha Allah moga moga setiap ujian dan rezeki yang kita dapat buatkan kita makin dekat dengan Dia

    ReplyDelete
  5. saya akui kadang-kadang gagal lupakan something bad happened in my life.
    your words make me think further about it.
    about how to accept & forget it.

    ReplyDelete
  6. setiap ujian dari Allah s.w.t ada hikmahnya, mungkin ada baiknya untuk kita tanpa kita sedari..dan adakalanya buat kita lebih matang dan berjaga-jaga...terima kasih akak, good sharing..

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Booking.com