Baygon Gegat dan Aku Berperang dengan Geng Cockroaches ! | Julia Johari
Booking.com

Baygon Gegat dan Aku Berperang dengan Geng Cockroaches !


Lama dah aku ni rimas serimasnya, kalau di luar, orang berperang dengan Nyamuk Zika, aku dalam rumah jam 4.45 pagi berperang dengan geng Cockroaches! Korang tau betapa aku sakitnya hati setiap hari...nak kata dapur aku tu kotor jauh sekali aku paling sayang tempat bertapa aku tu, ke semua barang aku termasuk tong sampah aku tutup. Yang menjadi masalah besar aku, kenapa geng Cockroaches ni suka sangat bertapa kat dapur aku dan hampir keseluruhan rumah dia mulai BERKUASA!

Aku ni boleh ibaratkan macam citer si Ogy, asyiklah berperang dengan geng jahat Cockroaches, asal nak lepuk je diorang lari kemain pantas...hahahhahaha sian aku weh...abam Qi asyik lah lari dulu kalau aku dah mula angkat selipar nak lepuk geng bawah ni...sebijik!


Impak Ubat Gegat...
Aku dan suami dah puas tau satu rumah kami sorokkan ubat gegat dari warna putih ke warna berkaler-kaler yang ada kat pasaran tu...ehhhhhhh Cockroaches sekarang aku rasa diorang dah tahap PhD tau, memula tabur memang nampak senyap 2 hari...lepas 3 hari diorang menonjolkan diri...ewahhhhhhhhhhhhh korangggggggggggggggggggggg (geram aku hari-hari aku nak lepuk dengan selipar jepun always tak dapat, diorang lagi cilik lari hahahhaha)
(Sumber gambar: Google)

Makanya FAIL ubat gegat lipas untuk rumah aku...aku termenung...apa lagi senjata nak beli ni...berbulan aku guna gegat pun tak mampus...lagi beranak pinak ada lah...grrrrrrrrr

Aku rasa ubat gegat ni hanya penghalau sahaja...bukannnnnn si geng Cockroaches ni nak makan...tak ada nyer lah...diorang ni belum lahir lagi dah cerdik, siap korek dan gigit plastik sampah aku sampai tembusssssssssssssssssss....mananya aku tak marah beb...makin mengila ar aku kat dapur...



(Sumber gambar: Google)

Baygon Cockroaches Control !
Tu lah bahayanya lipas...sekarang aku dah dapat jalan penyelesaian, baygon Cockroaches control lah paling segera menghapuskan lipas serta merta...dan aku perasan sekali je aku sembur kat sudut-sudut satu rumah on the spot geng Cockroaches mengadap aku! Haaa tak payah susah-susah dah sekarang sembur je mati on the spot...sebab bau baygon tu menyerap pada diorang...

Pastikan masa sembur, anak kecik kita dok dalam bilik berasingan dan buka kipas...kalau ada aircond baik mati kan dulu takut semburan tu aircond sedut lagi tak elok kan.

Aku pastikan lepas aku sembur, setiap kali nak masak atau guna peralatan di dapur aku basuh kembali berulang kali...nampak tak betapa aku tak suka dengan kotor...

Kisah pagi...
Pagi tadi...aku intai kat dapur...aku pegang selipar jepun, standby kot2 ada yang cuba nak tonjolkan diri...amboiiiiiiiiiii senyap...macam tak ada apa-apa pesta yang berlaku antara diorang...tapi instint aku rasa, masih ada pak guru PhD tu kebal...

Aku shoot sekali round spray...tak sampai 10 minit geng atok nenek Cockroaches berterbangan mengadap aku di lantai...selipar tu aku piattttttttt cecukup...tudia...ada lah dekat 3 ekor...tu yang atok nenek bertapalah tu. 

Lega aku weh...jgn ingat diorang tu diam diorang dah mati semua...tak!
Diorang pun ada strategi...haaaaaaaaa diorang tak tau aku pun ada strategi bermusim untuk binasakan korang...

Mulai hari ini, baygon lah sahabat aku dalam rumah...lega seleganya...setiap 2-3 hari sekali aku akan buat gerak gempur melawan lipas...lepas tu baru nak buat seminggu sekali sembur...


Alhamdulilah...akhirnyaaaaaaa kau tewas Cockroaches! Korang nampak muka si Ogy tu senyum kan...haaaaa gitulah aku senyum, happy weh perang dengan diorang tu...hahahaha

Kisah, Cockroaches pun dah berjelar kan hahaha...tu lah korban aku buat...eh nak ucap selamat hari raya haji ye untuk semua pembaca blog julia johari dan silent reader... :D

11 comments:

  1. anak akak kalo nmpk lipas dh hampir nk mati..punya la kuat jerit...kalo yg xmati lg la...adoi bertabah la

    ReplyDelete
  2. rumah akk rumah lama..blh tahan banyak lipas...uhuk

    ReplyDelete
  3. bab ogy & cockroache tu budak2 suka btol tgok..

    ReplyDelete
  4. menatang ni jue paling geli.. aduiii memang sebut lipaaihhhh .. sampai qeram terikut lipaihhh.. menatang ni jer dia sebut melayu.. menatang lain semua omputih tau juju.. nak tergelak pulak dgn dia..

    ReplyDelete
  5. adui..guna trademark oggy & cockroach eh...alahaii

    ReplyDelete
  6. Haaa nak kena rekemen kat hubby ni, dia penakut lipas hehe

    ReplyDelete
  7. adik faa takut gila lipas. selalunya faa lah yg tlg penyekkan haha. kalau sembur2 ni lg dia tkut sbb kang menggila

    ReplyDelete
  8. huwaaaaa..binatang paling xsuke ni..ade kt toilet mmg xjadi masuk..klu ade kt dapur mmg halau spi keluar..xpun bunuh spi mati..

    ReplyDelete
  9. Cukup tak suka ngn minatang nie..
    Tembak dengan baygone conform mati tergolek..
    Hahaha..

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Booking.com