Gambar dari Google

Rata-rata dalam kalangan rakan julia, mesti salah seorang dari korang punya cerita dan kisah tragis untuk diceritakan dalam soal kewangan malah pernah menjadi si penghutang dan si pemiutang. Kalau tanya pengalaman julia sendiri dalam isu kewangan, aku pernah utarakan isu ini beberapa tahun yang lepas di SINI.

Berapa simpanan tetap korang sebulan lepas dapat gaji tiap-tiap bulan? RM100? RM300?Julia ada wujudkan satu akaun bank BUTA khas dimana ada kad debit, boleh buat transaksi dari akaun gaji ke akaun bank lain tanpa perlu beratur di bank. 






Gambar dari Google


Tau sebab apa aku kena create akaun bank BUTA?

Sebab aku tengok angka dalam bank tu aku tak bernafsu, nafsu aku cuma satu, nak penuhkan lagi satu akaun tetap sampai pencen iaitu ASB. 

Nampak tak flow hidup aku setiap bulan...


Akaun Gaji - Akaun Buta - Akaun Pencen Simpanan Sendiri Modal Niaga.
Umur 40 aku nak pencen awal, nak tolong suami berniaga...katanya hahahha

Itulah cara aku handle kewangan setiap bulan untuk diri sendiri. Kalau bujang, lagi lah boleh banyak menyimpan tapi ada gak yang TEWAS dengan kad kredit, natijahnya berjelar bil beratur nak kena release.

Aku dah selesai PTPTN tanpa duit KWSP, semua duit tabungan, 3 tahun kerja dengan gaji tempat kerja dulu hanya tak sampai 2K pun. Bayangkan 2 bas kena tukar setiap hari nak pi tempat kerja. Sekarang, bila dah bebas hutang, kereta dan duit minyak boleh dialir secara baik tanpa perlu pening kepala lagi. 

Ini cara aku manage wang. 
Tapi untuk kalian yang masih rasa tak cukup puas hati dengan cara meningkatkan simpanan, nanti diakhir entry aku kongsikan 3 tips yang korang boleh sertai. 



Gambar dari Google

Nak Simpan Duit, Tapi Masih Tak Cukup Belanja Keperluan Seharian...
Selalu dengar kan tajuk kecil diatas ni, ada duit gaji dalam 4K pun rasa tak cukup. Orang yang gaji tak sampai 2K boleh ada kereta second hand bayar lumpsump, ada rumah, cukup pakai anak dan isteri, cukup boleh bagi duit belajar untuk hantar anak belajar ke oversea. 

BAGAIMANA NAK BEBAS DARI BELENGGU HUTANG?
Kalau rasa nak tingkatkan simpanan yang ada, dengan tujuan untuk bebas hutang, ada banyak cara. Selain simpanan di ASB, Unit Trust, ramai orang kita yang dah berjaya gandakan simpanan dorang dalam pelaburan saham & hartanah.

Rasa takut sebab dengar macam-macam penipuan pasal pelaburan ni? Sebab tu penting kita tambah ILMU. Tak boleh ikut je cakap orang.

Julia suggest ikuti seminar EVOWANG yang akan pada 12 Mac 2016 ini. 


InsyaAllah mereka akan bincang panjang lebar tentang kewangan & peluang-peluang pelaburan patuh syariah yang ada.

Korang yang ada masalah-masalah ni memang wajib datang.

1. Baru seminggu lepas terima gaji, baki duit dalam akaun tak sampai RM100.
2. Anak sudah masuk 5 orang, tapi masih menyewa. Sampai bila?
3. Simpan duit, tapi bukan makin bertambah malah semakin susut.

Topik-topik semasa Seminar EVO WANG tu nanti:
ASAS KEWANGAN ISLAM 1. Halal dan Haram dalam pelaburan. 2. Bagaimana mengenalpasti pelaburan 100% patuh syariah. MEKANIK WANG 1. 5 Rukun Kaya. 2. 6 Formula Kaya. 3. Bagaimana menguruskan kewangan secara bijak mengunakan kompas wang. 4. Fahamkan 4 langkah penting mencapai kebebasan kewangan. 5. Kenali dan membina Aliran Wang kekayaan. 6. Minda dan persiapan menjadi Entrepreneur Investor. SAHAM 1. Bagaimana meraih pulangan yang luar biasa melalui pelaburan saham secara sah, selamat, mudah serta patuh syariah. 2. Bagaimana membina dana pendidikan anak tanpa bergantung kepada pinjaman. 3. Bagaimana boleh melabur dengan modal yang rendah. 4. Bagaimana memilih saham-saham yang berkualiti serendah RM1 sesaham yang boleh memberi pulangan 200%. 5. Jana pendapatan secara pasif untuk bersara awal. 6. Pelajari formula A-B-C bagi pemilihan saham. HARTANAH 1. Fahami rahsia pasaran hartanah sebenar supaya tahu bila nak bertindak. Adakah nak tunggu atau adakah boleh bertindak sekarang? Apa peluang dan apa perangkap yang ada? 2. Kenali formula 3S yg mampu mencetus perjuangan anda dalam bidang hartanah. 3. Pelajari 3 huruf paling berkuasa dalam pelaburan hartanah. 4. Fahami 8 senjata ilmu seorang pejuang hartanah. 5. Kenali 7 langkah pilih aset yang akan menyelamatkan anda daripada risiko & bahaya 6. Bongkar 100 lubuk rahsia hartanah mampu milik yang masih belum diserang ramai pelabur!


Menarik kan?

Julia tahu ramai dikalangan kita suka bincang soal nak beli hartanah, halal haram saham, Julia sertakan sedikit sedutan video Ustaz Dr. Zaharuddin mengupas isu halal & haram FOREX trading dan beza dengan saham. 

...KLIK sebentar.

Apa kata rebut peluang keemasan ini dengan menghadiri seminar tersebut di....
TEMPAT: IDCC Convention Centre, Shah Alam TARIKH: 12 Mac 2016 (Sabtu) MASA: 8.30 pagi - 6.00 petang
Insha Allah. Kita USAHA, ada sumber rezeki ALLAH tetapkan untuk kita.
Maklumat lanjut boleh hubungi ditalian seperti berikut: 0193231815 | 0175251815 | 0168317860 | 0162383667 | 0126801197
Website: www.evowang.com
Facebook: 9 Equity


16 Comments

  1. Wahhh bagus ada talk macam ni boleh tambah info :)

    ReplyDelete
  2. Macam best jer seminar ni juju.. Dkna pon mula menabung sikit2 demi masa depan anak..

    ReplyDelete
  3. Macam best jer seminar ni juju.. Dkna pon mula menabung sikit2 demi masa depan anak..

    ReplyDelete
  4. Pelaburan dan perniagaan memang penting demi masa depan.. Hope kita semua berjaya!!

    ReplyDelete
  5. Macam best jer seminar ni juju.. Dkna pon mula menabung sikit2 demi masa depan anak..

    ReplyDelete
  6. Macam best jer seminar ni juju.. Dkna pon mula menabung sikit2 demi masa depan anak..

    ReplyDelete
  7. Bagus la Juju punya cara menyimpan... Seminar ni pun bagus sgt sbb dpt cr ilmu utk baiki taraf hidup...

    ReplyDelete
  8. Bagus la Juju punya cara menyimpan... Seminar ni pun bagus sgt sbb dpt cr ilmu utk baiki taraf hidup...

    ReplyDelete
  9. Dengan ekonomi yangbtak menentu sekarang, memmang patut menyimpan..tapi kene tekad..kalau tak..duit yang simpan pun boleh habis..bagus ade seminar ni.

    ReplyDelete
  10. Rara pun ada akaun yg x usik duitnya. duit meniaga semua simpan utk masa tua.

    ReplyDelete
  11. juju. akk pun byk hutang. menabung time dapat bonus je. nak menabung monthly mmg tak la. tak cukup lagik ada lah. tu pun anak tigo je. sedih sedih. hu hu hu.

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)