Hormon ESTROGEN Wanita Berkurang Punca KUAT MARAH ! | Julia Johari
Booking.com

Hormon ESTROGEN Wanita Berkurang Punca KUAT MARAH !


Hati tercuit nak kongsi dengan korang semua. Semalam julia dengar satu bingkisan video mengenai wanita, hubung kait hormon estrogen dengan wanita. Korang tau kan hormon estrogen paling utama dalam badan kita ni. Orang lelaki tak ada hormon ni, hormon ni khas untuk wanita. Dia lah yang jaga macam-macam fungsi utama dan mood dalam setiap wanita. 

Yang julia nak ketengahkan ialah hasil pendengaran julia dari video berkenaan, semakin kita berusia tak kira yang dah kahwin atau yang belum berkahwin hormon berkenaan akan berkurangan. Aku dah risau, yelah terkadang ada gak aku emo benda-benda hal remeh temeh, kadang-kadang yang remeh temeh aku leh ceria je tak amik port sangat!

Aduyaiii, lepas dengar video tu, nak tak nak kita semua kena rajin ambil suppliment, tak kiralah paling cikai pun Vitamin C wajib amik setiap hari, aku suka amalkan Vit C 1000mg tu 1 biji sehari yelah ko rajin ke nak amalkan makan buah hari-hari, tu pun belum tentu cukup kandungan vit c dalam badan kehendaki kan, alamak Vit C aku dah habis, petang ni nak restock kat farmasi. Hahhahahah insaf plak dengar celoteh dalam video tu.


2 hormon UTAMA wanita Estrogen dan Progesteron.


``Kedua-dua hormon ini mempunyai kuasa dan pengaruh yang cukup besar 
dalam setiap fasa kehidupan seseorang wanita.

``Sekiranya berlaku ketidakseimbangan pada hormon-hormon ini, maka ia 
boleh menyebabkan perubahan terutama kepada mood wanita terbabit,'' 
katanya. 

``Ini termasuklah perubahan tingkah laku atau emosi yang menyebabkan 
mereka menjadi seorang yang mudah sensitif, tertekan, mudah marah atau 
mengalami kemurungan,'' (Sumber Halaqah)


Nampak kan, hormon tu semua pengaruh kita punya perangai, aku kalau tengok orang marah-marah ni lagi-lagi pompuan, yelah kalau marah benda hal remeh temeh yang tak perlu dianggap serius aku syak kurang hormon 2 tu hahahhahahaha. Lepas ni jangan lah kuat marah, tak elok pun nanti lagiii lekas tua, berkedut, tak cantik kan....

MARAH tu selesai ke masalah?
Kalau masalah tu berat sangat, baik diam je, kadang2 perlu diam untuk biarkan ia berlalu hari demi hari, nanti lama2 kita pelajari masalah itu adalah satu tindakan untuk didik kita hati bersabar, marah tak tinggal kesan apa pun, malah lagiiiiiiii jadi tegang....okey2 juju pun tak mau dah marah2 tak bertempat ni tak cun lah.

Kalau mak-mak kita kat rumah tu atau kat kampung selalu muram, selalu murung, selalu marah tak pasal-pasal, korang tau tak diorang kena lagi kuat amalkan suppliment, seriusss aku pun kadang-kadang gaps gak malas amik suppliment ni sebab pikir takut GEMUK ke, TAKUT memacam lah padahal tak pengaruh pun part tu, lepas amalkan suppliment paling cikai Vit C tu pun aku rasa aku berjaya upgrade diri aku, rupanya lebih dari itu aku jaga. 


HORMON tak dibelai
Aku jaga HORMON...so korang jangan malas-malas naaa, tak kira apa suppliment pun janji serasi dengan korang cukup, vit c jangan lupa paling penting nak cantik!

Gemuk ke, kurus ke...CANTIK tu sangat subjektif, hanya kita dapat rasa, bila kita rasa kita YAKIN, haaa terus dizahirkan CANTIK tu secara alami ke pancaindera....

Okey tu je nak kongsi hari ini apa julia teringat semalam...
Anda Jaga HORMON, HORMON Jaga Anda...bye!


7 comments:

  1. Uishh akk da la putih amim vit c lagilah putih... Mcm qaiser geram tgok dia hahaha...

    Nice info kak.. Patutla pompuan asyik sng moody kan hihu... Kantoilah pasni sape suka marah tu hormon dia xstabil...haha

    ReplyDelete
  2. Uishh akk da la putih amim vit c lagilah putih... Mcm qaiser geram tgok dia hahaha...

    Nice info kak.. Patutla pompuan asyik sng moody kan hihu... Kantoilah pasni sape suka marah tu hormon dia xstabil...haha

    ReplyDelete
  3. Gud Info Juju.. Mummy kalo tak marah, hadoii berbahagia sungguh la anak2.. Ini donia aku yg punya.. Hehehe :)

    ReplyDelete
  4. Tq kak bg kesedaran yg tepat kena kt batang hidung sendiri

    ReplyDelete
  5. akak tkde mkn suppliment..susah skit bab nk mkn

    ReplyDelete
  6. Kot sbb krng hormonla..sy jd snng nk mrh...nk pregnant pom susah..tp..ssh jgk...sbb diri ni bpoligami..huwaa

    ReplyDelete
  7. Kot sbb krng hormonla..sy jd snng nk mrh...nk pregnant pom susah..tp..ssh jgk...sbb diri ni bpoligami..huwaa

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Booking.com