Korang, bacalah sendiri bawah ni, saya bukan tak terima nasihat seperti ini, tapi jangan terus menghukum mereka2, kalian2 yg suka sharing ilmu melalui gambar dan kegembiraan, tidak langsung berniat nak menguris perasaan. Pelik, kalau orang yang bermasalah takkan dia ada masa nak hadap FB dan blog tgk dan baca post orang, sure lah dia penat nak fikir utk solve problemnya...ke korang yang dengki? Haaaaa cepat ubat hati tu balik kang nanti jadi hitam susah nak polish, zikir selalu tau.


Dulu-dulu, mak ayah selalu pesan..kalau ada barang baru, jgn tunjuk depan kawan, nanti kawan sedih nak beli & mungkin mak ayahnya tak mampu..
Kalau makanan ada sedikit, jgn makan depan kawan nnti dia terliur..
betapa indah pembentukan akhlak anak2 ketika itu kerana apa jua yang dibuat perlu ada sikap memikirkan untuk tidak mengguris hati org lain.
Tapi kini..tanpa kita sedari.. melalui fb & laman2 sosial lain, kita menjadi terbiasa untuk menunjuk2 atas dasar 'share'.. beli barang baru, upload gambar.. sebelum makan, upload gambar.. perah susu banyak2, upload gambar.. dapat komisen, elaun atau gaji lebih, upload gmbr cek, slip gaji, slip bank..
anak dapat result exam bagus, upload result anak & banyak lg yg tujuannya untuk share kegembiraan, kemenangan, dll tp realitinya tanpa kita sedar atau mungkin kita tak ambil peduli.. ada antara mereka yg lihat gambar makanan yg kita upload, mungkin dah beberapa hari tak makan..
ada yang tengok gambar slip gaji kita, ada di kalangan mereka yang baru diberhentikan kerja.. ada yang tengok gambar result anak kita, mungkin ada di kalangan mereka dikurniakan anak yang lembam..
ada yang tengok gambar susu perahan kita, mungkin ada di kalangan mereka ibu2 yg badannya tidak banyak mengeluarkan susu & begitulah seterusnya...
MAKA :
"Sembunyikanlah kegembiraan kita, kerana mungkin ada yang sedang berduka"..
"Sembunyikanlah kekayaan kita, kerana mungkin ada yang papa kedana"..
"Sembunyikanlah kesihatan kita, kerana mungkin ada yang sedang sakit"..
"Sembunyikanlah kejayaan kita, kerana mungkin ada yang merana"..
Sesungguhnya, perbuatan merendah diri & tidak suka menunjuk-nunjuk itu amalan yang mulia..
yang lepas itu biarkan ia berlalu..
marilah sama2 kita berusaha ke arah kebaikan..
Jadikan group ini medan perkongsian ilmu..
Jadikan group ini medan tazkirah..
Jadikan group ini medan maklumat..
Jadikan group ini medan yang boleh memajukan ummah..
Kerana bila kita meninggal nnti.. ilmu yg kita sampaikan itulah yg bermanfaat untuk kita.. bukan apa yg ada yg kita tunjuk2kan itu.
Semoga usaha kita yang sedikit Allah pandang & diberi ganjaran pahala sebagai bekalan akhirat nanti..
Aamiin.. & selamat menempuh tahun 2015 yg pastinya penuh dgn cabaran & ujian...

Sekarang ni ramai sangat dok posting ayat ni di wall FB, masalahnya aku tak boleh hadam sangat apa yang ditulis, maafla ek, apa sebab korang buat FB, blog dan wassup serta seangkatan dengannya, niat kawan2 yg up gambar macam2 tu ada pernah korang tanya tak dia kenapa ko up gambar makanan ke percutian ke apa sebab?

Sebabnya berkongsi ilmu, tips dan nasihat...macam aku kan suka memasak, adakalanya aku bg resepi dalam fb dan blog utk geng bapak2 dan geng mak2 ni join masak2, kalau aku pi holiday dekat ke jauh ke, atau hari2 aku berjalan bukan niat aku nak RIAK, tapi aku suka bg info kt kawan2 dan keluarga bahawa tempat holiday yang aku pi ni aku cerita pengalaman yang aku hadapi dan aku akan cerita tips nak berholiday di mana aku pi...kan itu satu bonus utk korang yang pertama kali nak mencuba...review tu kan penting...ayooooooooooo...ayoooooo nak nasihat tu betul, tp kalau terus buruk sangka eeeee si julia tu kan selalu posting kt FB gambar dia masak la...gambar anak dia la...gambar dia pi holiday kemain kerap dia post...nak menunjuk ler tu dia berduit.........
Allahhhh jikalau itu yg terlintas di fikiran anda tu bermakna anda ada masalah HATI...ubat hati anda sebelum lagi parah...jarang sekali ju nak membangga diri weh setiap posting gambar dan setiap entry julia...sebolehnya nak berkongsi dan bertanya sama2 agar masing2 dapat sharing ilmu dan pengalaman, itu lah yg paling bernilai. 

*** DOAKAN Maksu saya, sekarang beliau berada di Hospital Gleneagles Ampang, baru lepas surgery kt otak ada pendarahan, now stable, doakan ye agar beliau sihat sediakala amin. K. Bye.

12 Comments

  1. betol ju! bagi kita yang share ni nak bg info kat org len.tp org pikir kte menunjuk..masalah hati ni x kan settle selagi ade rase dengki.ade rase x leh tgk org lebih..

    ReplyDelete
  2. Setuju ngan Ju...selalunya kita yang share ni xde niat nak menunjuk...lebih pada nak share..mana tau ada yang nak pi tempat kita dah pi kan..at least from our review diorang dah tau xde susah2 nak survey or diorang xde masalah masa ada kat tempat tu...pokok pangkal hati kita...kan?

    ReplyDelete
  3. ramai yg share benda tu kan? ntahla tak reti jugak nk komen sebab selalu ciknaa share pun untuk diri sendiri..kadang tu family kt kg dapat tengok gambar cucu kat fb..tak lebih dari tu..tapi klu ada org pikir bukan2 terpulanglah..

    ReplyDelete
  4. Setuju dgn ju. X baik buruk sangka kan.

    ReplyDelete
  5. true sgt......bersangka baik lah. ari tu upload gmbr anak pki bj tadika...dh kene ckp menunjuk pula anto anak g tadika sekian2....sigh

    ReplyDelete
  6. Akk suka entry ni..
    Bergantung pd niat kitala kan..
    Mcm akk kalau2 rasa benda tu blh mendatangkan riak cthnya asyikla ramai muji kita ni cantik..cantik..jd segan nak tyg gmbr sndiri...gitu jgk klu kita dpt brg mhl2..segan nk up kat fb or blog..tp apa yg akk tgk sis ju xd plak up gambar eksyen2..mostly semuany info2 yg menarik bg akk...so kita xpyh la nk iri hati kalau org tu dpt jalan2 merata..klu kita nak kita usahalakan..

    Lg 1 mmg org yg ssh xd ms kot nak baca blog org..baca fb org..kan

    ReplyDelete
  7. Ju, dipihak kita sendiri... sabar lah kalu org buruk sangka... sebab hanya kita dan allah saja tahu. Kadang-kala kita pon ada sifat negetif tue yg kita pikir negetif pada org padahal org tu hanya biasa2 ajer... cuma pd pandangan saya, kita adalah manusia yg mmg ada sifat PHD... beza kita boleh kawal atau tidak. Selamat tahun baru 2015.

    ReplyDelete
  8. Allah dik...jgn peduli ape org kata ye..

    benda yang baik kiter kongsi..mcm akak takut sgt dgr perkataan thailand tapi bile adik ju pegi akak baru tau bahawa seronok nyer pegi sana..gitu..kan dah dapat pahala tu..

    ReplyDelete
  9. kesianya siapa yang pikir buruk tu..kite nak share bukan nak menunjuk ke ape..adoyaiii

    ReplyDelete
  10. Setuju 100% dgn entry ni...cik nad mmg takut kalau org ingat post kita sengaja nak riak...padahal kita lgsung takder niat!

    ReplyDelete
  11. @aznor ibrahim Itulah dear aznor, ramai yg suka buruk sangka dan jeles tak bertempat, pelik dgn mereka2 yg suka komen negatif ni...apa salah yer sharing happiness right...take care dear

    ReplyDelete
  12. betul.. patut pandang dari sudut positif.. kite bukan nak menunjuk.. tapi kite nak share info.. lain la bile ade gambar.. lepas tu caption kite jelas membangge diri!~

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)