Homemade Ramadan 2014 by Julia Johari | Julia Johari
Booking.com

Homemade Ramadan 2014 by Julia Johari

Masuk sahaja bulan Ramadan, semua rajin dok tayang homemade masing-masing kt FB kan...tapi lepas bulan Ramadan dah macam kurang tayang2 homemade makanan...pasaipa? Hahahhaha nanti lepas habis Ramadan pun jom ler rajin2 buat resepi luar biasa nak hihi baru syok...Julia memang tak pandai masak...series...tapi suka mencuba!....Tak pandai tak pe kan...mencuba tu kena pupuk lagi kuat... :)

Agar-agar Trafic Light

Menu ni baru lagi julia buat...takde idea nak buat dessert, pastu mai angin kus-kus rajin plak tu yang deco agar tu jadi cm ni...senang je nak buat...anak-anak kt rumah tu pun boleh buat sendiri...hehehe meh tgk julia tunjuk cara-cara buat melalui gambar je kt bawah ni.
Senang kan....dalam agar2 tu ada buah limau sunkist...so bila makan ada rasa masam manis gitu hahahha itulah idea cerdik kakak ko tau hahhahaha :p jangan suruh buat lagi...sbb bila suruh buat tu la dan dan jadi pemalas...kihkih

Kupang Masak Kunyit
Pengemar seafood macam julia dan suami harus kekalkan juadah seafood dalam rumah, julia suka masak menu utama yang simple2 je tau...nak masak kupang ni senang je pun...kalau tau nak masak sotong goreng kunyit haaa pandai lah goreng kupang ni...buh cili padi ke cili kering terus rasa nak pitam makan hehehhe

Ikan Kayu Masak Lomak Cili Api
Amboi-amboi Julia oiiii...makin scroll ke bawah makin pedas2 ko tayang makanan naa hehhehe...memang cili padi dengan julia tak boleh dipisahkan...itu sebab kadang2 julia tu berapi...sekejap jadi air...sekejap jadi romantik...hahhahha gara-gara makanan kot kiki...yang kuih tu je dari PARAM...yang lain tu ikan masin, telur dadar, ikan goreng, dan bendi goreng julia masak sendiri...senang je. :)

Makanan Sunnah: 
Buah Aprikot Kering, Buah Tin dan Buah Tamar
 Julia dan suami memang suka makan 3 jenis buah ni masa berbuka...makanan sunnah kan diharuskan jadikan ia snack bila2 masa...tak semestinya mesti ada masa bulan Ramadan je...korang cubalah amal makan buah tin...byk khasiat tersembunyi...nanti julia buat entry khas tentang ini ye. 

Tomyam Ketam Bunga
 Perlu ke up resepi tomyam? tak perlu kot...korang semua kan dah pandai buat tomyam kan hehehhe malu nanti julia up resepi heheheh...kali ini kelainan dalam tomyam julia ada Ketam Bunga....haaaa itu yang buat kuah tomyam tu rasa manis asli...air ketam tu meresep perlahan2...masa nak masak ketam ini awas ye, nak masak awal pastikan jangan masak ketam tu terlalu masak...lepas semua ramuan dah mendidih, tutup api, masukkan ketam dan tutup dengan tudung periuk...biarkan...nanti masa berbuka baru panaskan kembali...baru isi ketam itu rasa ketam kalau tidak akan rasa hampas semata. Tips tu ok ingat. :)

Gulai Ikan Kembung No Santan dan Sotong Goreng Kunyit
Papadom tu nampak tak...kemain kan berkepuk2 atas meja hahahhahahha...aduyai confirm korang semua terliur hehehhe

Qaiser ilman, peneman umi di dapur....alhamdulilah...walaupun dia seorang yang ceria dan suka kacau umi kt dapur, tanpa dia umah sangat sunyi....biarlah dia nak buat apa pun, asalkan tidak membahayakan dia sudah...Qi, nak senduk nasi kt umi dan walid berbuka ye...alahaiii anak...kamu sudah besar :)

Julia tak letak specifik tarikh bila ju masak tu ok...hari2 lain kadang beli kt PARAM...kadang2 masak simple, kadang2 dah makan berbuka lupa snap gambar hahahha ini je lah yg istimewa setakat ini...jadilah kan dari takde langsung... ok nak update sambungan cerita sabah...lom habis woiiiii tunggu naaaaa hahahha

16 comments:

  1. kena saman dak kalau langgaq agaq2 ni?hehehehhe saja mai singgah noo

    ReplyDelete
  2. kena saman dak kalau langgaq agaq2 ni?hehehehhe saja mai singgah noo

    ReplyDelete
  3. Amboi anakanda.....bunda tayang satu jer homemade ... Ju tayang sampai 4 5 ..pasaipaa !?....hehe...sedap2...

    ReplyDelete
  4. ye laa julia nie...saje bikin teliur tahap maksima nieeeeee.... ni pagi2 tgk...kalo tghari tgk mau lieya pengsan 14 kali depan pc kahkahkahkah...

    agar2 tu cantik.... kalerpul betul...seronok anak2 suami mkn hasil air tangan kite kan...

    ReplyDelete
  5. pergh ... sis pun ada juga ... piza home made ... heh heh ...

    ReplyDelete
  6. Ju....x leh tahan tgok tom yam tu la...sodap eh....

    ReplyDelete
  7. wah macam nie punya menu jue kata tak pandai masak.. hehehe.. semua menu nampak sedap la jue..

    ReplyDelete
  8. special sangat agar2 kalerpul..

    ReplyDelete
  9. dah macam kek agar2 colourful.. buat untuk fifi boleh?

    ReplyDelete
  10. Terbaik la ju!!
    Rajin apa ju ke dapur..
    N pandai masak..laki sayang giteeww..ngèe

    ReplyDelete
  11. paling tak tahan tengok kupang & tomyam ketam Julia.. nages perut I tengok tau.. hehhehe
    terbaik Julia.. semua juadah sedap2 utk perut suami & anak nyummssss :))

    ReplyDelete
  12. Ish x leh jadi ni. Rajin sungguh masak. Kalau masak ada orang makan best la.

    ReplyDelete
  13. Ummi QI ni kan mmg tau.
    buat kite lapar nengok nye huk3 :P

    ReplyDelete
  14. pergghhh..sume sdp2..xpandai msk apenye ju klu dh mcm2 cmni..ila pun suke lauk simple2 je berbuka..daging goreng kunyit ngan nasik panas2 pun dh cukup..

    ReplyDelete

Sharing is Caring, Thank You Drop Some Comment Here :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Booking.com